پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.
بروزباش
هرآنچه که شمادوست دارین دربروزباش
بروزباش
www.malasfarham.loxblog.com
بروزباش
لطــــــفا از دیگرصــــفحــــات و مــــطالـــب وب نــیز دیــدن فرمایید

https://telegram.me/taramod

https://telegram.me/taramod

https://www.instagram.com/zibayi_taramod

https://www.instagram.com/zibayi_taramod

کـانـال ایستگاه تغیـــــیر بـاورهـــا راهــــــــــی بســـوی موفقیـــت




جوش های صورت را دستکاری نکنید
نوشته شده در 3 مهر 1393
بازدید : 91591
نویسنده : فرهام

جوش های صورت را دستکاری نکنید

جوش های صورت,جوش صورت

 

یک متخصص پوست به نوجوانان و جوانان توصیه کرد از دستکاری و فشار دادن جوش‌ها یا دانه‌های سرسفید یا سرسیاه روی پوست خودداری کنید.

 

دکتر نصرت پورسینا  گفت: در سنین بلوغ در دخترها از 10 - 12 سالگی و پسرها از 14 - 15 سالگی به علت افزایش هورمون‌های آندروژن، پوست چرب شده و فعالیت غده سپاسه پوست افزایش می یابد و این افزایش خودش را به صورت افزایش دانه‌های ریز گرد با سرسیاه یا سفید نشان می‌دهد که از نظر طبی، «کومدون سر سیاه یا سرسفید»‌ نامیده می‌شوند.

 

وی ادامه داد: این کومدون‌ها، مرحله اول جوش‌های بلوغ (آکنه) هستند و در بسیاری از موارد در همین مرحله متوقف شده و یا گاهی پیشرفت کرده و به صورت دانه‌های چرکی یا حتی کیستی درمی‌آید که دانه‌ها بسیار بزرگ‌تر شده و حتی ممکن است به قطر یک سانتی‌متر برسد که به آن «آکنه ندولوسیستیک یا استیج چهار آکنه» می‌گویند.

 

دکتر پورسینا افزود: این استیج ها درمان خاصی دارد و در استیج اول که فقط دانه‌های زیر پوستی است می توان از طریق شستن با مواد مناسب و استفاده از کرم‌های کراتولولیدیک و کرم‌های لایه بردار ضعیف این کیست‌های زیرپوستی را درمان کرد.

 

وی تصریح کرد: اما زمانی که ضایعات چرکی یا کیستیک شد باید داروها را قوی‌تر انتخاب کرد و یا حتی آنتی بیوتیک‌های خوراکی نیز استفاده نمود.

 

این متخصص پوست اظهار کرد: از نظر درمانی در تمام مراحل، باید از دستکاری و فشار دادن دانه‌ها پرهیز کرد و با توجه به اینکه برخی از افراد، تمام دانه‌های سرسیاه یا سرسفید را با فشار باز می‌کنند و چون کلیه این مواد نمی‌تواند خارج شود، باعث بروز اسکار یا رد پا در محل جوش شده و یا حالت عفونی پیدا می‌کند و به جوانان توصیه می‌شود از هرگونه دستکاری بر روی جوش ها خودداری کنند و تحت نظر پزشک متخصص پوست درمان را ادامه دهند.

 

وی ادامه داد: در درمان نباید عجله داشت چراکه این حالت بستگی به هورمون‌های آندروژن دارد و طول مدت آکنه حتی به 10 سال نیز می رسد و حتی بعضی از خانم ها در سنین 35 تا 40 سالگی هم قبل از شروع هر عادت ماهیانه ممکن است چند عدد از این جوش ها را داشته باشند بنابراین نباید انتظار داشت جوش ها دو یا سه ماهه بهبود یابند.

 

این متخصص پوست عنوان کرد: نکنه مهم این است که استفاده از کرم ها و کرم پودرهای چرب برای آکنه مناسب نیست، بنابراین دختران و پسران جوان، هنگام استفاده از هرگونه کرم آرایشی یا ضدآفتاب حتما به عبارت فاقد چربی توجه نمایند.

 

وی خاطرنشان کرد: استفاده از بعضی از ژل هایی که به مو زده می شود با کوچکترین تماس با پوست ممکن است ایجاد آکنه بکند چرا که منافذ پوست را مسدود می‌نماید.

 

دکتر پورسینا یادآور شد: همچنین نباید از موادی که پوست را خشک می‌کند استفاده کرد چرا که هر پوستی به پاک کننده متناسب خودش نیاز دارد، بنابراین توصیه می‌شود چنانچه دارویی را برای پوستتان استفاده می‌کنید آن را به دوستانتان توصیه نکنید.

منبع : salamatnews.com

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , مو و پوست , ,



بازدید : 91402
نویسنده : فرهام
 
 

بي‌رنگ‌كننده‌هاي مو موخوره مي‌آورند


 

اغلب خانم‌ها هم براي اينكه موهاي سفيدشان در روند رنگ‌كردن مو خللي ايجاد نكند، تصميم مي‌گيرند از بي‌رنگ‌كننده موها استفاده كنند. بايد بدانيد استفاده بيش‌ازحد از بي‌رنگ‌كننده‌ها يا مواد دكلره مي‌تواند به موها صدمه بزند و باعث ايجاد شكنندگي در آنها شود.

 

دكتر مريم يوسفي، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌پزشکي شهيد بهشتي در هفته نامه سلامت نوشت: برخي از خانم‌هايي كه موي سفيد دارند دائم در حال رنگ‌كردن موهاي خود هستند. منظور ما از رنگ مو، رنگ‌هاي اكسيدكننده دائمي است چون ساير محصولات چندان دوامي ندارند. اغلب خانم‌ها هم براي اينكه موهاي سفيدشان در روند رنگ‌كردن مو خللي ايجاد نكند، تصميم مي‌گيرند از بي‌رنگ‌كننده موها استفاده كنند. بايد بدانيد استفاده بيش‌ازحد از بي‌رنگ‌كننده‌ها يا مواد دكلره مي‌تواند به موها صدمه بزند و باعث ايجاد شكنندگي در آنها شود.

 

اغلب توصيه مي‌كنيم زودتر از 4 هفته از رنگ‌كردن يا بي‌رنگ‌كردن موها بپرهيزيد. موها معمولا بين 8 تا 12 ميلي‌متر در ماه رشد مي‌كنند و بهتر است اين رنگ كردن مجدد مو طوري باشد كه موهاي جديد را بپوشاند. نكته مهم ديگر براي كساني كه به رنگ مكرر موها عادت دارند، استفاده مرتب از نرم‌كننده‌هاي مو است. به خاطر بسپاريد رابطه مستقيمي بين ميزان صدمه به مو و روشن‌كردن موها وجود دارد. هر چه موها را روشن‌تر كنيد احتمال صدمه بيشتر خواهد شد.

 

پس اگر قصد داريد موهاي تيره‌تان را به بلوند روشن تبديل كنيد بهتر است از يك فرد حرفه‌اي در اين مورد كمك بگيريد. بيش از يكبار در ماه، موها را بي‌رنگ نكنيد. هميشه بعد از شامپوكردن از نرم‌كننده استفاده كنيد چون نمي‌توانيد موهاي درهم‌رفته را با دستكاري‌هايي مانند برس‌كشيدن و حرارت بالاي سشوار صاف كنيد. اين كار حتما باعث شكنندگي و موخوره موهايتان خواهد شد. اگر عادت داريد بعد از حمام موهايتان را با سشوار خشك كنيد، حرارت ملايم را تنظيم و به آرامي با حركت‌هاي دست موها را خشك كنيد. نبايد موي خيس را با شانه و برس از هم باز كرد.

منبع:صدف نیوز

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , مو و پوست , ,



دشمن سلامت کبدتان را بشناسید
نوشته شده در 16 شهريور 1393
بازدید : 91780
نویسنده : فرهام

 

دشمن سلامت کبدتان را بشناسید

دشمن سلامت کبدتان را بشناسید
محققان معتقدند، مصرف مداوم فست فودها و تنقلات ناسالم به اندازه ابتلا به ویروس های هپاتیت برای کبد مضر و خطرناک است. اگر شما علاقه زیادی به غذاهای سوخاری دارید، بهتر است کمی اشتهایتان را کنترل کنید.

محققان معتقدند، مصرف مداوم فست فودها و تنقلات ناسالم به اندازه ابتلا به ویروس های هپاتیت برای کبد مضر و خطرناک است. اگر شما علاقه زیادی به غذاهای سوخاری دارید، بهتر است کمی اشتهایتان را کنترل کنید.

 دشمن سلامت کبدتان را بشناسید

چرا که متخصصان می گویند تنها یک ماه خوردن مداوم فست فودها و غذاهای چرب رستوران ها می تواند تغییرات جدی و چشمگیری در کبد ایجاد کند و سلامت آن را بطور جدی به خطر بیندازد.

 
 

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , آشپزی , ,



اگر اهل کباب هستید، بخوانید
نوشته شده در 16 شهريور 1393
بازدید : 91519
نویسنده : فرهام

اگر اهل کباب هستید، بخوانید

اگر اهل کباب هستید، بخوانید
.

گوشت قرمز دوست دارید؟ اگر پاسخ تان مثبت است، پس حتما از استیک هم خوش تان می آید! البته استیک به شیوه های مختلفی پخته می شود و باتوجه به مدت زمان و درجه حرارتی که با آن پخته می شود، متفاوت است به همین دلیل استیک به 3 نوع آبدار، نیم پر و مغز پخت تقسیم می شود.

اما به نظر شما کدام استیک خاصیت بیشتری دارد؟

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت:

اگر می خواهید بیماری عفونی نگیرید، کاملا پخته بخورید

مسلما استیکی که خوب پخته شده باشد، از نظر بهداشتی بهتر است چون ممکن است گوشت ها دچار آلودگی های انگلی مختلف از جمله آلودگی به انگل تنیاها باشند. به این ترتیب اگر مغز گوشت خوب حرارت نبیند، این انگل ها از طریق گوشت به انسان منتقل می شود و مشکلات زیادی برای دستگاه گوارش فرد ایجاد می کند. غذاهای گوشتی دیگر مانند کباب کوبیده و کباب برگ هم درست مثل استیک باید با حرارت ملایم پخته شده تا خوب مغز پخت شوند؛ به این ترتیب موادمغذی گوشت هم از بین نمی رود. وقتی حرارت شعله بالا باشد، نه تنها موادمغذی گوشت از بین می رود، بلکه سوختگی هم در آن ایجاد شده و چربی های سطح گوشت می سوزد و مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می کند، ضمن این که چنین نحوه پختی هم می تواند بسیاری از آلودگی های میکروبی گوشت از جمله سالمونلا را از بین ببرد.

دکتر رضا راست منش، متخصص تغذیه:

اگر می خواهید مواد مغذی به شما برسد، آبدار بهتر است

اصولا ما ایرانی ها عادت داریم غذا را بیش از آنچه نیاز است، حرارت دهیم و بپزیم و از غذاهای به اصطلاح جا افتاده بیشتر خوش مان می آید! در حالی که حرارت معقولی که باعث تراوش عصاره گوشت می شود، برای پختن آن کافی است! وقتی گوشت را زیادی می پزیم، غیر از نابود کردن ویتامین ها و مواد مغذی آن، ساختار پروتئین ارزشمند گوشتی که این روزها گران تر هم شده، با حرارت خیلی زیاد تغییر می کند و نه تنها گوشت هضم نخواهد شد، بلکه جذبی هم اتفاق نمی افتد! به این ترتیب باقی مانده گوشت هضم نشده به روده می رسد و به عنوان خوراک باکتری ها مورد تخمیر قرارمی گیرد و مواد سمی تولید می شود که هم به روده بزرگ آسیب می رساند، هم نفاخ است و هم احساس بد انباشتگی را ایجاد می کند و گاهی هم باعث یبوست می شود.

این که گفته می شود، گوشت ها ممکن است سرطان زا باشد، زمانی اتفاق می افتد که گوشت را آنقدر حرارت می دهیم که نه تنها مغز پخت می شود که ساختار پروتئین ها تغییر می کند و آنزیم هایی که قادر به هضم شکل اولیه پروتئین گوشت هستند، دیگر نمی توانند پروتئین تغییر شکل داده را هضم کنند؛ چون وقتی گوشت حرارت زیاد می بیند، مولکول ها و رشته های پروتئینی اش چنان در هم تنیده می شود که آنزیم ها دیگر به آن ها دسترسی ندارند، بنابراین گوشتی که خورده ایم، نه تنها هضم و جذب نمی شود، بلکه موجب نفخ و تولید مواد سمی شده و هیچ کمکی به عضله سازی و تقویت بدن نخواهد کرد.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه:

حد وسط بهتر است

به طور کلی بهترین روش طبخ گوشت بخارپز یا کباب کردن است؛ به شرطی که کباب کردنش منجر به ایجاد سوختگی های موضعی روی سطح گوشت نباشد که می توانند سرطان زا باشند، بنابراین اگر از شیوه ای برای تهیه استیک استفاده شود که حرارت به طور یک نواخت به تمام سطح آن برسد و گوشت بدون سوختن، کاملا پخته شود، بهترین شیوه طبخ خواهد بود. گوشت نپخته یا نیم پخته هم هضم و جذب سختی خواهد داشت. به خصوص اگر مصرف کننده کودک، نوجوان یا سالمند باشد که عملکرد دستگاه گوارش او نسبت به یک فرد بالغ ضعیف تر است، هضم و جذب این پروتئین می تواند مشکل و حتی منجر به نابردباری های گوارشی هم شود، ضمن این که احتمال آلودگی های میکروبی هم همیشه وجود دارد، بنابراین اگر هنگام پخت، حرارت کافی به تمام قسمت های گوشت نرسد، احتمال این آلودگی ها بیشتر است.

البته نباید فراموش کرد که بیش از حد پختن گوشت- که با علائمی مثل برشته و قهوه ای شدن سطح گوشت یا حتی سوختن بعضی قسمت ها قابل تشخیص است- هم می تواند مانع هضم و جذب خوب آن شود. به بیان ساده گوشت خام دیرهضم است و گوشتی که از حالت پخت معمولی فراتر رفته، قسمت های برشته و سوخته اش بسیار دیرهضم هستند و باعث بروز مشکلات گوارشی می شوند؛ چراکه فیبرهای موجود در گوشت با پختن زیاد، در هم تنیده می شوند و آنزیم های گوارشی به سختی می توانند آن ها را هضم کنند. گوشت در حدی که بافتش نرم شده باشد و راحت جویده شود، بدون برشته و قهوه ای شدن، گوشت پخته به حساب می آید؛ پس نیازی نیست که برای مدت زمان بیشتری روی حرارت بماند.

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , آشپزی , ,



بازدید : 91501
نویسنده : فرهام

 

آنچه خانم ها باید درباره فلفل سیاه بدانند

آنچه خانم ها باید درباره فلفل سیاه بدانند
میوه فلفل سیاه یکی از مواد تشکیل دهنده مهم و عمده ادویه خوراکی است.

بر اساس تحقیقات فلفل سیاه در تسکین دردهای قاعدگی و کاهش انقباضات رحمی مفید است. 

میوه فلفل سیاه یکی از مواد تشکیل دهنده مهم و عمده ادویه خوراکی است و پپرین فراوان ترین ماده موثره آن است. در طب سنتی، دم کرده فلفل سیاه را جهت تسکین دردهای قاعدگی توصیه کرده اند، اما مطالعات جامعی در مورد آن انجام نشده بود.

مطالعات اخیر که در ایران و در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد، تاثیرات مثبت فلفل را در کاهش انقباضات رحمی و تسکین درد های قاعدگی تأیید می کند. 

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , آشپزی , ,



بالاخره گوشت بخوریم یا نخوریم
نوشته شده در 16 شهريور 1393
بازدید : 91621
نویسنده : فرهام

بالاخره گوشت بخوریم یا نخوریم

 

دکتر مایکل مازلی برای شناسایی تاثیر خوردن گوشت بر سلامت انسان مقدار گوشت مصرفی خود را به روزانه ۱۳۰ گرم رساند.

گزارش های زیادی در باره خطرات مصرف گوشت برای سلامت انسان انتشار یافته ،ولی آیا این گزارش ها واقعا درست هستند؟

من از خوردن گوشت لذت می برم، اما در حالی که قبلا مصرف گوشت یک لذت خالی از گناه بود، اکنون هنگام خوردن آن احساس معصیت می کنم.

اگر تیترهای اخبار را باور کنید، به این نتیجه می رسید که خوردن منظم استیک یا ساندویچ بیکن (گوشت خوک نمک سود شده) خطر مبتلا شدن شما به بیماری های قلبی یا سرطان را افزایش می دهد.

ولی باید دانست که خطر مصرف گوشت برای سلامت شخص، منحصر به گوشت های قرمز و فرآوری شده است، نه گوشت های سفید مانند گوشت مرغ.

با وجود هشدارهایی که در باره خوردن گوشت داده می شود، هر بریتانیایی به طور متوسط روزانه حدود ۷۰ گرم گوشت قرمز و فرآوری شده مصرف می کند. یک چهارم مردان تقریبا بیش از دو برابر این مقدار مصرف می کنند.

کلر، همسر من که یک پزشک خانواده است، سال هاست سعی می کند مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را در خانواده ما کاهش دهد؛ ولی من مقاومت کرده ام.

به همین جهت هنگامی که بی بی سی از من خواست در باره خطرهای احتمالی خوردن گوشت تحقیق کنم، هر دوی ما خوشحال شدیم.

من با متخصصان زیادی صحبت کردم تا بفهمم وضعیت تغذیه خود آن ها از چه قرار است.

"برای این که تاثیر خوردن گوشت بر سلامت انسان را  ببینم، تصمیم گرفتم مقدار گوشت مصرفی خودم را دو برابر کرده و به روزانه ۱۳۰ گرم برسانم"

دکتر مایکل مازلی

چربی زیاد گوشت

خوردن گوشت قرمز فواید زیادی هم دارد. گوشت گاو اعم از گوشت لخم یا چرخ کرده منبع مهمی برای جذب پروتئین و مواد مغذی اساسی مانند آهن و ویتامین ب ۱۲ است که برای سلامت انسان حیاتی هستند.

ولی از جهت منفی، میزان چربی اشباع شده گوشت قرمز و فرآوری شده زیاد است.

چربی اشباع شده بیکن و سوسیس به نسبت وزن ۱۶ برابر توفو (تهیه شده از شیر سویا) است.

اما اگر شما گیاه خواری هستید که پنیر هم مصرف می کنید، بیش از حد احساس رضایت نکنید؛ چون مقدار چربی اشباع شده پنیر به نسبت وزن حتی از همبرگر هم بیشتر است.

گوشت های قرمز و فرآوری شده

استیک، گوشت بره، گوشت خوک و گوشت چرخ شده، گوشت قرمز محسوب می شوند.

رنگ گوشت قرمز به دلیل داشتن سطح بالای هموگلوبین و میوگلوبین، آهن و پروتئین هایی که در خون و عضلات یافت می شود، تیره تر از گوشت طیور است.

بیکن، سوسیس، کالباس و ژامبون از جمله گوشت های فرآوری شده هستند.

ولی این موضوع تا چه حد اهمیت دارد؟

یکی از بهترین راه ها برای ارزیابی تاثیر غذاهای بخصوصی بر سلامت انسان، انجام بررسی های گروهی است. شما گروه بزرگی از مردم را که رژیم های تغذیه شان متفاوت است، انتخاب می کنید، می فهمید چه غذاهایی می خورند، بعد برای دانستن این که به چه بیماری هایی مبتلا می شوند، سال های زیادی آن ها را تحت نظر می گیرید.

بحث در باره خطر مرگ

پرفسور والتر ویلت، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، سرپرست تیمی است که تغذیه ده ها هزار نفر را برای چندین سال تحت نظر داشته اند.

هنگامی که در کافه تریای دانشگاه هاروارد با بی خیالی سرگرم خوردن یک استیک بزرگ بودم، پرفسور ویلت به من گفت: 

"ما متوجه شدیم که خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلب و عروق و نیز سرطان در کسانی که مقدار زیادی گوشت قرمز مصرف می کنند، بیشتر است.

"مصرف گوشت قرمز و مرگ و میر" عنوان یکی از بررسی هایی است که پرفسور ویلت مشترکا انجام داده و در نشریه "آرشیوهای طب داخلی" چاپ شده است. در این بررسی او تخمین می زند که مصرف منظم مقدار کمی از گوشت قرمز فرآوری نشده (۸۵ گرم) خطر مرگ را ۱۳ درصد افزایش می دهد، در حالی که خوردن مقدار مشابهی گوشت فرآوری شده (سوسیس یا دو ورقه ژامبون) خطر مرگ را تا ۲۰درصد افزایش می دهد.

"بدون شک خوردن مقدار بیش از حد گوشت فرآوری شده تاثیر بدی بر سلامت من گذاشت. پس از یک ماه خوردن ساندویچ بیکن و همبرگر، وزنم بالا رفت"

دکتر مایکل مازلی

بنا براین جای تعجب نیست که پرفسور ویلت تقریبا هیچ وقت گوشت قرمز نمی خورد.

با وجود این که نتیجه گیری او کاملا متقاعدکننده بود، کشف کردم که یافته های او با مطالعاتی که اخیرا در اروپا صورت گرفته و در سال ۲۰۱۳ تحت عنوان مصرف گوشت و مرگ و میر، در نشریه بی ام سی مدیسین، انتشار یافته، همخوانی ندارد.

محققان یک موسسه اروپایی (ایپیک) که رابطه سرطان و تغذیه را بررسی می کنند، به مدت بیش از ۱۲ سال نیم میلیون نفر را در ۱۰ کشور اروپایی تحت نظر داشتند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که خوردن گوشت قرمز در حد متعادل، تاثیری در مرگ اشخاص نمی گذارد. به طور کلی پایین ترین نرخ مرگ و میر در کسانی بود که تا روزی ۸۰ گرم گوشت قرمز می خوردند.

اگر چه خطر مرگ در کسانی که روزانه بیش از ۱۶۰ گرم گوشت مصرف می کردند، روی هم رفته کمی بیشتر بود، در بین اشخاصی هم که گوشت خوار نبودند، نرخ مرگ و میر ناشی از عوارض مختلف، بالاتر رفته بود.

نتیجه گیری محققان این بود که مصرف کم گوشت ممکن است برای سلامت شخص مفید باشد. این نتیجه گیری قابل درک است ؛چون گوشت منبع مهمی برای جذب مواد مغذی مانند پروتئین، آهن، روی، چندین نوع ویتامین ب و نیز ویتامین آ و اسیدهای چرب اساسی (اسیدهای کربن دار) است.

خطر گوشت های فرآوری شده

اما قبل از این که افراد گوشت خوار شروع به شادمانی کنند ،باید به یک نکته منفی مهم هم اشاره کرد.

تحقیقات انجام شده توسط ایپیک، مانند تقریبا تمام مطالعات دیگر، نشان می داد که خوردن گوشت فرآوری شده مانند بیکن، ژامبون و یا کالباس بر سلامت شخص تاثیر منفی می گذارد. خوردن روزانه بیش از ۴۰ گرم از این نوع گوشت ها سبب می شود که خطرمرگ ناشی از بیماری قلب و سرطان افزایش یابد.

ولی تحقیقات علمی به نتیجه قاطعی نرسیده است. متخصصانی که من ملاقات کردم ، از عقاید متفاوتشان که بر پایه آنچه بود که می خوردند، به شدت دفاع می کردند. من در گزارش خود سعی کرده ام واقعیت ها را نشان دهم؛ ولی تنها خودتان می توانید در باره این که حقیقت چیست، تصمیم بگیرید.

بدون شک خوردن مقدار بیش از حد گوشت فرآوری شده تاثیر بدی بر سلامت من گذاشت. پس از یک ماه خوردن ساندویچ بیکن و همبرگر، وزن من زیادتر شد و سطح کلسترول و درجه فشارخونم هر دو بالاتر رفت.

حالا دوباره به همان رژیم غذایی سابقم برگشته ام و گاهی استیک گاو  می خورم. ولی امسال سوسیس و همبرگر کمتری خواهم خورد.

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , آشپزی , ,



میوه بخوریم یا کاکائو؟
نوشته شده در 16 شهريور 1393
بازدید : 91577
نویسنده : فرهام

 

میوه بخوریم یا کاکائو؟

میوه بخوریم یا کاکائو؟
 

کاکائو می تواند برای قلب مفیدتر از میوه باشد. بر اساس مطالعاتی که اخیرا در ایالات متحده آمریکا انجام گرفته، کاکائو برای قلب مفیدتر از برخی میوه هاست، چون حاوی آنتی اکسیدانهای بیشتری است.

بدون شک شنیدن این خبر برای افرادی که طرفدار پر و پا قرص کاکائو هستند و یا آن هایی که به خواندن «روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات میل کنید» مندرج در روزنامه های پزشکی آلرژی پیدا کرده اند، خبر بسیار خوشحال کننده ای است. زیرا بر اساس پژوهشی که اخیرا در مجله آمریکایی Chemistry Central Journal به چاپ رسیده است، کاکائو در مقایسه با برخی میوه ها برای قلب مفیدتر است و محققان دلیل این امر را سرشار بودن کاکائو از آنتی اکسیدان ها بویژه پلی فنول و فلاونوئیدها ذکر می کنند.

محققان برای دست یافتن به این نتیجه، دست به مقایسه تاثیر شکلات سیاه و آب میوه های تازه ای از قبیل آب زغال اخته ، آب انار و ... زده و به این نتیجه رسیده اند که در بین تمام این میوه ها فقط آب انار نسبت به شکلاتی که 60 درصد کاکائو دارد، دارای آنتی اکسیدان بیشتری است. البته گفتنی است این نتیجه مربوط به شکلات سیاه می شود. البته انواع آب میوه ها برای سلامت بدن مفید بوده و مصرف آن ها یک ضرورت محسوب می شود. توصیه محققان و پزشکان این است که برای لذت و حفظ سلامتی خود هم میوه میل کنید و هم شکلات!

 

منبع : سیمرغ

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , آشپزی , ,



پیشنهاد هیجان‌انگیز برای موهای شما
نوشته شده در 16 شهريور 1393
بازدید : 91456
نویسنده : فرهام

مجله زندگی ایده آل: اینکه شما یک آرایشگر حرفه‌ای نیستید حالا دیگر چندان اهمیتی ندارد، چون قرار است تمام ترفندهای آرایشگرهای حرفه‌ای شهر را در این مطلب یاد بگیرید! سراغ آرایشگران ماهر در آرایشگاه‌های تهران رفتیم تا از آنها بخواهیم بایدها و نبایدهای زیباتر بودن را به ما بیاموزند؛ نکته‌هایی که فقط می‌توان از زبان متخصصانی شنید که سال‌هاست در این حوزه فعالیت دارند و راه‌های زیبایی را فهمیده‌اند و می‌دانند کدام روش به زیبایی لطمه می‌زند. با ما همراه باشید تا از شما یک آرایشگر حرفه‌ای بسازیم.

از کاشت ناخن چه می‌دانید؟

اگر ناخن‌های کاشته شده دارید، برای پاک کردن لاک‌های‌تان از آستون استفاده نکنید چون آستون حلال مواد است و می‌تواند به کاشت ناخن آسیب برساند.

 بهتر است از لاک پاک‌کن استفاده کنید. هنگام کارهای منزل ازجمله شستن ظرف‌ها و لباس‌ها و... حتما از دستکش استفاده کنید زیرا همین مواد شوینده به مواد ناخن آسیب می‌رساند و باعث شکسته شدن ناخن می‌شود. توصیه می‌کنیم برای کوتاه کردن ناخن به هیچ‌عنوان از ناخنگیر استفاده نکنید زیرا باعث ترک خوردن ناخن می‌شود. بهتر است برای کوتاه کردن ناخن به جای ناخنگیر از سوهان ناخن استفاده شود. اگر ناخن کاشت شما آسیب دید به هیچ عنوان خودتان آن را ترمیم نکنید. برای این کار به آرایشگاه بروید و از متخصص این کار کمک بخواهید زیرا این ناخن‌ها بهترین مکان برای رشد قارچ‌هاست و ممکن است ناخن عفونت کند.

چگونه در واپسین روزهای بهار زیباتر باشیم؟


پیشنهاد هیجان‌انگیز برای موهای شما

قرمز و شرابی از رنگ‌هایی هستند که روی موها دوام چندانی ندارند، بنابراین تا جایی که ممکن است موهای‌تان را  کمتر بشویید. بهتر است موهای‌تان را با آب ولرم آبکشی کنید و به هیچ‌عنوان از آب داغ استفاده نکنید. اگر موهای خود را روشن کرده‌اید، باید از حالت‌دهنده‌هایی استفاده کنید که در آن الکل وجود نداشته باشد، چون همین الکل موها را خشک و بدون طراوت می‌کند. اما به شما توصیه می‌کنیم که هرقدر بیشتر رنگ موهای شما به پلاتینی نزدیک باشد، چهره شما خودش را خسته‌تر نشان می‌دهد. اگر جزو آدم‌هایی هستید که موهای قهوه‌ای را دوست دارید، می‌توانید در خانه این کار را انجام دهید. پیشنهاد ویژه این است که 2 رنگ بخرید؛ یک رنگ قهوه‌ای طلایی و یک رنگ قهوه‌ای طبیعی و آنها را با هم مخلوط کنید و سپس به موهای‌تان بمالید. برای این رنگ مو بهتر است موهای یکدست و کوتاهی داشته باشید تا رنگ به خوبی خود را نشان دهد.

تمام راه‌ها به موم ختم می‌شود

این روزها در آرایشگا‌ه‌ها زیاد شنیده می‌شود که از موم دائم استفاده کنید تا موهای‌تان دیرتر دربیاید که مسلما قیمت بالاتری هم دارد اما پیشنهاد مناسب این است که برای اپیلاسیون از همان موم طبیعی استفاده کنید. موم‌های دائم قدرت چسبندگی بالایی دارند و همین باعث می‌شود با یک‌بار استفاده همه موها ریشه‌کن شوند و دیرتر دربیایند، نه اینکه به طور کامل از بین بروند. ولی همین چسبندگی به پوست آسیب می‌رساند. نکته دیگر اینکه قبل از اپیلاسیون حمام نکنید. توجه داشته باشید که در آرایشگاه‌ها از ظروف یکبار مصرف و پارچه‌های مجزا استفاده شود و برای مناطق حساس بدن بهتر است به جای پارچه از پدهای مخصوص که جنس خشن ندارند، استفاده کنند. سعی کنید بعد از اپیلاسیون لباس‌های تنگ نپوشید چون باعث جوش‌های زیرپوستی می‌شود.

ابروها را چطور بردارید؟

اولین گام برای زیباتر شدن چهره، توجه به ابروهاست. ابروها کمک می‌کنند چشم‌ها و صورت، زیبایی واقعی خودشان را بیشتر نشان دهند. اما برای داشتن ابروهای زیبا 2عامل مهم است؛ اول اینکه ابروها پرپشت باشد و دوم اینکه زمان برداشتن ابروها به فرم چهره و چشم‌ها توجه شود. اما برای داشتن بهترین حالت ابرو بهتر است آنها را تا حد امکان طبیعی نگه دارید. بعضی ابروها فقط نیاز به برداشتن چند تار مو دارند و بعضی با تغییر دادن فرم، کامل می‌شوند. البته موقع برداشتن ابرو باید توجه داشت که موها یکی یکی و در جهت رشدشان برداشته شوند. ابرویی مناسب است که متناسب با فرم صورت باشد و شکل چشم‌ها را برجسته‌تر نشان دهد.

چگونه در واپسین روزهای بهار زیباتر باشیم؟


ترفندهای «خاص» آرایشی

- اگر بخواهید کرم‌پودر به‌خوبی روی پوست‌تان بخوابد باید زیر کرم پودر پرایمر بزنید تا تمام خطوط و منافذ پوست را پر و صورت را صاف و آماده برای زدن کرم‌پودر کند به این ترتیب دوام آرایش روی پوست بیشتر می‌شود.

- برای سیاه کردن چشم‌ها بهتر است از خط چشم‌ها و ریمل‌های ضدآب استفاده کنید تا با عرق کردن این سیاهی‌ها را به زیر چشم پس ندهد و پایداری بیشتری داشته باشد.

-  اگر مژه‌های کوتاهی دارید از مژه مصنوعی استفاده کنید.

-  قبل از سایه زدن بهتر است روی پلک یک لایه پودر بزنید و سپس سایه را استفاه کنید. با این کار سایه حالت چرب خود را از دست می‌دهد و باعث می‌شود  به بالای چشم پس ندهد.

-  برای آرایش لب‌ها ابتدا روی لب پودر بزنید و سپس مداد لب بکشید و بعد رژلب بزنید و در نهایت کمی براق‌کننده روی لب بمالید. سعی کنید از رژلب‌هایی استفاده کنید که خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشند و رنگ‌شان نزدیک به رنگ پوست صورت باشد تا لب‌ها بزرگ‌تر نشان داده شود. در روز از رژلب‌هایی با رنگ طبیعی استفاده کنید و رژلب‌های پررنگ‌تر را برای بعدازظهر و شب مورد استفاده قرار دهید.

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , کافه مد-بروز-لباس وکفش و... , ,



تکنیک هایی که 10 سال جوان‌ترتان می کند!
نوشته شده در 16 شهريور 1393
بازدید : 91596
نویسنده : فرهام

مجله زندگی ایده آل: زیباتر شدن تکنیک‌ها و ریزه کاری هایی دارد که هر کسی آنها را نمی‌داند اما با دانستن نکات اولیه می‌توانید زیبایی تان را چندین برابر که و همچون حرفه ای‌ها عمل کنید. نکته هایی که فقط می‌توان از زبان متخصصانی شنید که سال هاست در این حوزه فعالیت دارند و راه‌های زیبایی را فهمیده اند و می‌دانند کدام روش به زیبایی لطمه می‌زند. با ما همراه باشید تا از شما یک آرایشگر حرفه‌ای بسازیم.

اکسیدان‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟

اکسیدان که به‌عنوان تسریع کننده فعالیت شیمیایی در رنگ مو به کار می‌رود، با توجه به نتایج دلخواه شما و همچنین تمایلات سازندگان رنگ‌ها تعیین می‌شود. اکسیدان10 vol رنگ را فقط به طور جزئی باز می‌کند. اکسیدان vol20 قدرت بازکنندگی و روشن کنندگی بالا روی موهای سفید را دارد. اکسیدان vol30 قدرت روشن کنندگی بالا با کمترین میزان رنگ را دارد. از آنجایی که اکسیدان‌های با درجه بالا میزان بیشتری از سولفور موهای شما را پاک می‌کند، معمولا توصیه می‌شود از اکسیدان‌های درجه کمتر از 30 استفاده کنید. آمونیاک هم همین خطر را دارد.

آیا پاک کردن تاتو عوارض دارد؟

در استفاده از لیزر برای پاک کردن تاتو عوارض جانبی کمتری (نسبت به سایر روش‌ها) وجود دارد ولی به هر حال قبل از هر نوع تصمیم‌گیری بهتر است متوجه عوارض احتمالی آن باشید. ممکن است پوست در معرض عفونت قرار بگیرد و حتی ممکن است زخم شود و این زخم‌ها به طور دائم روی پوست باقی بمانند یا به طور کامل پاک نشوند.

عیب‌ها را محو و زیبایی‌ها را چند برابر کنید


در صورت محو شدن خالکوبی از روی پوست ممکن است پوست محل تاتو شده تغییر رنگ دهد و رنگ آن نسبت به مناطق کمرنگ‌تر یا تیره شود که به مرور زمان بهبود می‌یابد. در بعضی موارد نیز واکنش‌های آلرژیکی گزارش می‌شود به خصوص در مواردی که جوهر خالکوبی حاوی سولفید جیوه باشد. برای جلوگیری از این واکنش‌های احتمالی، اغلب آنتی هیستامین‌های خوراکی و نستروئیدهای ضدالتهاب تجویز شده است.

جوش کمتر با کدام روش اپیلاسیون؟

در رابطه با روش‌های مختلف اپیلاسیون نمی‌توان گفت که کدام روش از همه بهتر است و جوش کمتری ایجاد می‌کند چرا که این موضوع در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. ما معمولا به کسانی که پوست حساسی دارند توصیه می‌کنیم از روش‌هایی استفاده کنند که با تحریک پوستی کمتری همراه هستند. برای مثال استفاده از کرم موبر شاید یک مقدار نسبت به روش‌های دیگر ملایم تر باشد اما کسانی که پوست خیلی چربی دارند با مصرف کرم موبر جوش‌های‌شان تشدید می‌شود چرا که این کرم‌ها معمولا چرب هستند. در کل روش‌هایی که همراه با کندن مو هستند مثل مومک و بند انداختن یک مقدار احتمال ایجاد جوش را افزایش می‌دهند. لیزر موهای زائد هم در صورتی که کامل انجام شود و موها را از بین ببرد، می‌تواند به کاهش جوش‌ها کمک کند چون تعداد دفعات اپیلاسیون را کمتر می‌کند. اما نمی‌توان گفت که لیزر راه درمانی برای این مشکل است چون به هر حال موهای کرکی و ریز تحت تاثیر لیزر قرار نمی‌گیرند و خانم‌ها مجبور می‌شوند آنها را اصلاح کنند، بنابراین احتمال ایجاد جوش به دنبال اصلاح آنها وجود دارد.

نگهداری از موهای تازه رنگ شده

از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده کنید. برای دوام رنگ مو و جلوگیری از بیرنگ شدن آن در برابر آفتاب، حتمااز کلاه، روسری و شال استفاده کنید و موها را بپوشانید. پیش از ورود به استخر، موهای رنگ شده را با آب بدون کلر بشویید. از تقویت‌کننده‌های مو و انواع ویتامینه استفاده کنید. موها را در زمان خیس بودن شانه نزنید و از دندانه درشت استفاده کنید. از خشک کردن موها با حوله یا سشوار خودداری کنید.    

کدام کلاه‌گیس بهتر است؟

باید انتخاب اول خود را کلاه‌گیس‌هایی با موهای طبیعی قرار دهید چون این کلاه‌گیس‌ها به راحتی شسته ‌می‌شوند و می‌توانید مانند موهای خودتان با وسایل حالت‌دهنده‌ای چون سشوار،  اتو مو و... به آنها حالت‌های مختلف بدهید، علاوه‌بر اینها عمر نسبتا طولانی‌تری نسبت به دیگر جنس‌ها دارند اما مشکل قیمت این کلاه‌گیس‌هاست و هنگام خرید آن باید به سالم بودن مو توجه کنید به همین جهت هرکسی نمی‌تواند از آنها بخرد. خوشبختانه امروزه کلاه‌گیس‌هایی با موهای مصنوعی نیز تولید شده که ظاهری کاملا زیبا دارند و نگهداری از آنها نیز چندان مشکل نیست و درصورت استفاده روزانه سه تا شش ماه دوام می‌آورند.

عیب‌ها را محو و زیبایی‌ها را چند برابر کنید


گونه‌های‌تان را برجسته کنید

بدون شک می‌خواهید گونه‌های‌تان را برجسته کنید. برای شروع کار با استفاده از برس گونه متوسط یا بزرگ و سایه کانتور تیره زیر استخوان گونه را رنگ بزنید. توصیه ما این است که از رنگ برنز یا قهوه‌ای ملایم برای این قسمت استفاده کنید. در این تکنیک گریم بعد از تیره کردن زیر گونه کاری کنید استخوان‌های گونه خود را برجسته تر کنید، برای این کار با استفاده از قلم مو، رنگ براق و درخشنده یا سایه روشنی را در امتداد استخوان‌های گونه بزنید و بعد با برس خطوط را محو کنید.

چه نوع بافتی، چه مدل صورتی

هنگام انتخاب بافت باید به مدل صورت‌تان توجه کنید. البته آرایشگر ماهرتان به خوبی می‌داند که چه نوع بافتی را به شما پیشنهاد کند. به‌طورکلی بهتر است افرادی که چهره‌ای ظریف و زیبا دارند سراغ بافت بروند چرا که بافتن موها با هر نوع و مدلی باعث می‌شود صورت‌تان بیشتر در مرکز توجه قرار گیرد. به افرادی که‌صورت گرد دارند اغلب بافت مکزیکی می‌آید چرا که بافت به شکل آزاد دور سر قرار می‌گیرد و چهره‌ را کشیده‌تر نشان می‌دهد اما افرادی که صورتی زیبا دارند بهتر است از بافت خطی استفاده کنند. در بافت خطی قرص صورت کاملا نمایان می‌شود.

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , کافه مد-بروز-لباس وکفش و... , ,



کرفس و فواید آن
نوشته شده در 15 شهريور 1393
بازدید : 91787
نویسنده : فرهام




مصرف کرفس باعث برطرف شدن آکنه و جوش می‌شود


گروه سلامت‌: یک متخصص تغذیه گفت: کرفس تصفیه کننده خون است و مصرف آن باعث برطرف شدن آکنه و جوش می‌شود.

مریم مراداف در گفتگو با فارس، افزود: کرفس حاوی ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

وی گفت: کرفس حاوی ماده‌ای به نام فالیدز (phalides) است که باعث کاهش کلسترول خون می‌شود و ماده‌ای به نام کومارینز (Coumarrins)‌ دارد که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: کرفس حاوی موادی به نام سالیدس (Pthalides) است که به آرام شدن ماهیچه‌های اطراف رگ‌ها کمک می‌کند و باعث گشاد شدن رگ‌ها می‌شود. با فضا‌هایی که در رگ‌ها به وجود می‌آید، خون می‌تواند با فشار کمتری حرکت ‌کرده و فشار خون بالا کاهش پیدا می‌کند. سالیدس، استرس را نیز کاهش می‌دهد.

مراداف گفت: کرفس حاوی ماده‌ای است به نام کومارین (Coumarins) که از تخریب سلول‌ها به وسیله رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و همچنین کومارین فعالیت گلبول‌های سفید، که مدافعان سیستم ایمنی هستند و سلول‌های غیرطبیعی که سلول‌های سرطانی از آن جمله است، مورد هدف قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: ماده دیگری که به نام استیلنیک (Acetylenics) است که در متوقف نمودن رشد سلول‌های سرطانی موثر است.

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , آشپزی , ,



ساپورت پوش ها بدانند که...
نوشته شده در 13 شهريور 1393
بازدید : 91523
نویسنده : فرهام

مجله سیب سبز: هرچه جذب‌تر بهتر؛ این چیزی است که در سال‌های اخیر به‌عنوان مد رایج شناخته می‌شود. چندسالی است پوشیدن شلوارهای چسبان به مد رایج تبدیل شده‌است و پای ساپورت‌ها هم به میان آمده است. ساپورت‌هایی که به دلیل ضخامت‌شان پاها را نمایش نمی‌دادند و به همین دلیل از مهمانی‌های زنانه به خیابان‌ها وارد شدند. اینکه صاحب‌نظران حوزه مد از ساپورت‌ها چه می‌گویند و نمایندگان مجلس چه نظری درمورد این پوشش دارند، موضوع مطلب ما نیست. در این صفحات نظر کارشناسان پوست، زنان و گوارش را درمورد مشکلاتی که ساپورت‌پوشی با خود به همراه می‌آورد، پرسیدیم. اگر شما هم طرفدار این نیمچه شلوارهای چسبان هستید، بد نیست در ادامه این مطلب با مشکلاتی که ممکن است گریبان‌تان را بگیرد، آشنا شوید.

به پوست‌تان خون نمی‌رسد

خون در سلامت و بیماری یا حتی در مرگ و زندگی شما نقش اصلی را ایفا می‌کند و اگر به هر دلیلی خون‌رسانی در بدن‌تان درست انجام نشود، خطر جدی متوجه سلامت‌تان خواهد شد. گرچه در بسیاری موارد، اختلال‌های درونی بدن روند خون‌رسانی را دچار مشکل می‌کند، اما نمی‌توان انکار کرد که انتخاب لباس‌های شما هم بر این موضوع تاثیری قابل توجه می‌گذارد. لباس‌های تنگ خون‌رسانی به پوست را کاهش می‌دهند و بیشتر از آنچه تصور می‌کنید به بافت‌های زیرین بدن‌تان آسیب می‌رسانند. وقتی شلوار تنگ یا ساپورت می‌پوشید، این بافت‌های زیرین در بدن‌تان دچار آسیب‌های جدی می‌شوند، اما نشانه این آسیب‌دیدگی‌ها خیلی زود آشکار نمی‌شود. شاید همین تاخیر در بروز نشانه‌ها، باعث شود مدت بیشتری از این لباس‌ها استفاده کنید و فرصت درمان به‌موقع مشکلات ایجاد شده را از شما بگیرد.

اعصاب‌تان آسیب می‌بیند

اعصاب در تمام قسمت‌های بدن شما حضور دارد و کوچک‌ترین اشتباهات شما می‌تواند به آنها آسیبی جدی وارد کند. اعصاب پوست قسمت‌های زیرین بدن بر اثر پوشیدن شلوار تنگ و ساپورت آسیب می‌بیند اما چون علامت آسیب‌دیدگی مخفی است، شما متوجه این آسیب‌دیدگی نخواهید شد. بی‌خبر ماندن از آسیب‌دیدگی‌ها و نادیده گرفتن آنها شدت مشکلات را بیشتر می‌کند. کسانی که مدام از ساپورت و شلوارهای تنگ استفاده می‌کنند، بعد از مدت نسبتا طولانی بعضی نواحی پوست‌شان گزگز کرده و به مرور وسعت و شدت این نشانه‌ها گسترش پیدا می‌کند. یک نوع عارضه عصبی به نام meralgia paresthetica وجود دارد که زخم یا ضایعه پوستی ایجاد نمی‌کند اما قسمت ران پا را دچار درد می‌کند و عجیب نیست اگر ساپورت‌پوش‌ها بعد از چند سال مجبور به تحمل این درد شوند.

راهنمای ساپورت پوشی!


نابارور می‌شوید
تنها خانم‌ها نیستند که مشتری شلوارهای تنگ و فاق کوتاه و ساپورت هستند. سال‌هاست برخی آقایان هم به جمع طرفداران شلوارهای تنگ و فاق کوتاه اضافه شده‌اند و در سال‌های اخیر حتی ساپورت‌های مردانه هم وارد بازار شده‌اند. یکی از آسیب‌های جدی ناشی از پوشیدن ساپورت برای مردان، ناباروری است.

علت این است که اسپرم در بیضه تولید می‌شود و حرارت مناسب برای تولید اسپرم سالم، 33درجه سانتی‌گراد است اما آقایانی که این پوشش را انتخاب می‌کنند، این اندام  را در تماس با پوست بدن قرار می‌دهند و این اتفاق به بالا رفتن حرارت آنها می‌انجامد. تداوم چنین حالتی بدن را دچار اختلال تولید اسپرم می‌کند یا اسپرم‌های ناهنجار تولید می‌شوند که توانایی بارور کردن ندارند.

بد بو می‌شوید

بدبویی یکی از عوارض شایع ساپورت‌پوشی است. کسانی که ساپورت و شلوار تنگ می‌پوشند، معمولا متوجه بوی بد عرق در اندام تناسلی و پاهای‌شان می‌شوند. ساپورت‌ها تنگ هستند و باعث گرم شدن سطح پوست می‌شوند. باکتری‌هایی که روی سطح پوست زندگی می‌کنند، بر اثر گرما تجزیه می‌شوند و مواد بودار می‌سازند.

هر چه زمان پوشیدن ساپورت یا شلوار تنگ بیشتر باشد، پوست گرم‌تر می‌شود و بیشتر عرق می‌کند درنتیجه باکتری‌های بیشتری تجزیه می‌شوند و بوی بد بیشتری هم ایجاد می‌شود. شاید در اوایل برطرف کردن این بدبویی با شست‌وشو و شوینده‌های خوشبو آسان باشد اما در طولانی‌مدت از بین بردن این بوی بد کار سختی می‌شود که با شست‌وشو هم قابل برطرف شدن نیست.

لکه‌دار می‌شوید

meralgia paresthetica یک بیماری قارچی است که در محیط گرم و مرطوب به‌وجود می‌آید. جوان‌ها بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. پوشیدن ساپورت یا شلوار تنگ، باعث گرما و تعریق بیشتر می‌شود و در نتیجه پایین تنه را به محیط مطلوب meralgia paresthetica تبدیل می‌کند. لکه‌های بزرگ یا کوچک قهوه‌ای از نشانه‌های این بیماری هستند که بر پوست‌های روشن و لطیف آشکارتر دیده می‌شوند. ویژگی لکه‌های meralgia paresthetica این است که گاهی حتی پس از درمان هم مدتی روی پوست باقی می‌مانند. شاید ساپورت، پوشش ارزان‌قیمت و در برخی مواقع زیبایی باشد، اما نباید فراموش کرد که این لباس‌های تنگ که انواع نخی و خنک‌شان کمتر پیدا می‌شود، می‌توانند چنین مشکلاتی را هم ایجاد و هزینه و انرژی زیادی را برای درمان طلب کنند.

کهیر می‌زنید

بدبویی پوست یا لک شدن آن، تنها مشکلی نیست که گریبان ساپورت‌پوش‌ها را می‌گیرد. پوشیدن ساپورت و شلوار تنگ باعث بروز کهیر فشاری تاخیری می‌شود. به این ترتیب که چهار تا شش ساعت بعد از پوشیدن آنها لکه‌های کهیر نمایان می‌شوند و معمولا با تورم، خارش و سوزش و درد همراه هستند. برای از بین رفتن آثار کهیر فشاری، هشت تا 72 ساعت زمان لازم است. کهیر فشاری گاهی سردرد، حالت ضعف و خستگی هم ایجاد می‌کند.

 شاید باور کردنش سخت باشد که تنها یک پوشش می‌تواند تا این اندازه به سلامت افراد آسیب بزند اما واقعیت این است که تحت فشار قراردادن پوست، اعصاب و اندام‌ها مشکلاتی جدی و ماندگار را برای شما به همراه می‌آورد. دچار اگزمای تماسی می‌شوید پوشیدن شلوارها و ساپورت‌های پلاستیکی، تنگ و ضخیم راه را بر جریان هوا می‌بندد و به پوست اجازه نفس کشیدن نمی‌دهد. همچنین مواد پلاستیکی به‌کار رفته در ساپورت نوعی حساسیت پوستی به اسم اگزمای تماسی را به وجود می‌آورد.

مواد حساسیت‌زا در تماس طولانی و مستقیم با پوست قرار دارند و به درون آن نفوذ می‌کنند و در نتیجه پایین تنه دچار قرمزی، خارش و پوسته پوسته‌شدن می‌شود. شاید ساپورت‌پوش‌ها از دلیل دچار شدن به این مشکل بی‌خبر باشند و با کرم‌ها و لوسیون‌های مختلف برای برطرف شدن این مشکلات تلاش کنند، اما با وجود دیدن اثرهای موقتی، تا زمانی که فرد پوشش مناسبی را انتخاب نکند، نمی‌تواند انتظار برطرف شدن کامل این عوارض را داشته باشد.

دکتر کتایون برجیس متخصص زنان و نازایی

پوشیدن ساپورت بهداشتی نیست

پوشیدن شلوار تنگ یا ساپورت درواقع با بهداشت فردی مغایرت دارد و باعث ابتلا به عفونت و بیماری‌های دستگاه تناسلی زنان می‌شود. یکی از این مشکلات عفونت کاندیدیاز است. اندام تناسلی زنی که ساپورت پوشیده به دلیل گرما و تعریق، مرطوب می‌شود و ساعت‌ها به همان شکل باقی می‌ماند.

اگر بدن شما هم مستعد ابتلا به این عفونت‌هاست و بعد از یک دوره درمان باز هم مشکلات قبلی سراغ‌تان می‌آید، بهتر است به جای ساپورت یا شلوار تنگ، لباس‌هایی بپوشید که از الیاف طبیعی مثل نخ و پنبه تهیه شده باشند و مانع عبور جریان هوا نباشند. اگر به چنین لباس‌هایی دسترسی ندارید، لااقل پوشش‌های گشادتر و نازک‌تری را انتخاب کنید که اجازه تعریق بیش از اندازه و رشد باکتری‌ها را به آنها نمی‌دهند.

دکتر زاهد خیری متخصص گوارش

معده شما در خطر است

پوشیدن ساپورت به تنهایی نمی‌تواند برای اندام‌های داخلی و دستگاه گوارش مشکلی ایجاد کند، مثلا در عمل هضم موثر نیست ولی افرادی که از قبل به ریفلاکس معده دچار هستند، نباید شلوار تنگ بپوشند چون باعث می‌شود محتویات معده به مری بریزد و بیماری‌شان را تشدید می‌کند.

برای اینکه بدانید ریفلاکس معده دارید یا خیر،کافی است ببینید آیا به اصطلاح ترش می‌کنید یا نه. اگر این‌طور بود، برای معالجه هم به پزشک مراجعه کنید و هم لباس تنگ نپوشید. برخی تحقیق‌ها هم ثابت کرده‌اند که کمر تنگ شلوار، در طولانی‌مدت خطر ابتلا به سرطان معده را بیشتر می‌کند و عجیب نیست اگر ساپورت‌پوشانی که از این لباس تنگ استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض چنین خطری قرار بگیرند.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , کافه مد-بروز-لباس وکفش و... , ,



ثبت 9 هزار طلاق به خاطر
نوشته شده در 8 شهريور 1393
بازدید : 91457
نویسنده : فرهام

داروهای بیماران ام اس را سیاسی نکنید/ ثبت 9 هزار طلاق به خاطر "ام اس"  


دبیر جشنواره فرهنگی و هنری ام اس گفت: بیماران ام اس جزو شهروندان درجه یک کشور محسوب نمی‌شوند و داروهای این بیماران غالبا سیاسی می‌شود و به سختی در اختیار این بیماران قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، حسین کاکاوند با نام جشنواره پروانه‌های امید که در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران افتتاح شد، گفت: برای این جشنواره هزار و صد مقاله در 11 رشته و در مدت زمان دو ماه با موضوع بیماری ام اس دریافت کردیم که این به معنی تلاش این بیماران برای حضور در جامعه بوده است.

وی افزود: این جشنواره قرار است که به صورت دوره ای برای بیماران ام اس برگزار شود که هدف این جشنواره تقویت روحیه بیماران ام اس و آشنا شدن جامعه با این بیماری است.

کاکاوند با اشاره به وضعیت کنونی بیماران ام اس اظهار داشت: این برنامه به این منظور برگزار می شود که بیماران ام اس بتوانند حرف‌ها و اعتراضات خود را بیان کنند البته اعتراضی که بیماران ام اس می‌کنند به صورت شیشه شکستن و یا تظاهرات نیست بلکه اعتراض این افراد به صورت برگزاری برنامه و گردهمایی و همایش است تا بتوانند توجه مسئولان را به کاستی‌های موجود جلب کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: بیماران ام اس می خواهند روی پاهای خود بایستند به این شرط که دولت داروهای این بیماران را سیاسی نکند و دست تمام بیماران به داروها برسد و البته مردم توجه داشته باشند که تمام بیماران ام اسی ناتوان نیستند و حتی می توانند راه بروند و این تصور که این بیماران همیشه روی ویلچر هستند، تصور اشتباهی است.

دبیر جشنواره پروانه های امید گفت: هر روز 4 نفر در انجمن ام اس ثبت نام می‌کنند که سن آنها زیر 30 سال است و تمام این افراد می توانند زندگی کنند به شرط اینکه دارو در اختیارشان قرار بگیرد و امکاناتی برای ورزش کردن داشته باشند.

وی در ادامه به صحبت‌های رییس جمهور اشاره و اظهار داشت: رییس جمهور بیان کردند که تمام مردم کشور، شهروند درجه یک هستند و طبقه بندی معنایی ندارد اما متاسفانه رییس جمهور و دولت بیماران ام اس را از این قائده مستثنی کردند و این بیماران را جزء شهروندان درجه یک محسوب نمی‌کنند و هیچگونه امکاناتی دراختیار این بیماران قرار نمی دهند.

کاکاوند در مورد آمار طلاق در میان این بیماران اظهار داشت: 9 هزار طلاق در انجمن ام اس به ثبت رسیده است که این نشانه عدم آگاهی مردم است که زندگی و کانون خانواده خود را به دلیل داشتن بیماری همسرشان از بین می برند و توجهی ندارند که این بیماران می توانند زندگی عادی داشته باشند.

وی در پایان بیان کرد: مبتلا شدن به بیماری ام اس در دست خودمان نبوده و نیست ولی ما نیازمند یک همکاری و همیاری هستیم و باید توجه داشت که با بیماری ام اس می توان زندگی کرد و فقط کمی باور لازم است.

در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از آثار مبتلایان به ام اس افتتاح شد و علاقمندان می توانند همه روزه تا 9 خرداد از ساعت 18 تا 21 از این نمایشگاه بازدید کنند .

همچنین از برنامه های دیگر این جشنواره پخش فیلمهای خط آفتاب، طلا و مس، گلبهار، راه و بیراهه که با موضوع ام اس ساخته شده از ساعت 18 تا 21 در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران پخش و مورد نقد و بررسی صاحبنظران قرار می گیرد.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 91284
نویسنده : فرهام

خیلی دور، خیلی نزدیک

امروزه با پیشرفت علم، روش های درمانی جدیدی برای درمان بیماری های صعب العلاج به کار گرفته می شود. یکی از روش های درمانی نوین، سلول درمانی است که همان طور که از اسمش پیداست، درمان بر پایه سلول است.  

به طور ساده، در این فرآیند به جای تزریق دارو، سلول به بدن تزریق می شود. برای ضرورت و اهمیت سلول درمانی کافی است به چند نمونه از بیماری های تخریب کننده و پیش رونده مانند آلزایمر، پارکینسون، بیماری ام اس و... توجه کنیم. علت چنین بیماری هایی از دست رفتن سلول هایی است که دارای عملکرد حیاتی در بدن هستند. به طور مثال علت بیماری پارکینسون از بین رفتن سلول ها در قسمت خاصی از مغز است که وظیفه آنها تولید ماده ای به نام «دوپامین» است.  

 

در ابتدای بیماری، درمان دارویی جوابگوست. در درمان دارویی، بیماران از داروهایی استفاده می کنند که سلول های مغزی این داروها را به دوپامین تبدیل می کنند یا از تخریب دوپامین جلوگیری می کنند. مشکل اصلی زمانی بروز می کند که با پیشرفت بیماری، سلول های عصبی که به مرور در حال از بین رفتن هستند به نصف و حتی یک چهارم کاهش می یابند. در چنین حالتی دارودرمانی کم اثر خواهد شد زیرا سلول به حد کافی وجود ندارد تا با تولید ماده دوپامین جلو لرزش دست و کندی حرکات بیمار را بگیرد. در مورد بیماری آلزایمر روندی مشابه در سلول های قسمت دیگری از مغز رخ می دهد و فراموشی حاصل می شود. در بیماری دیابت سلول های انسولین ساز یا تخریب شده اند یا از ابتدا فعالیت لازم را نداشته اند. در تمامی موارد ذکرشده با جایگزین کردن سلول های جدید نه تنها بیماری کنترل می شود، بلکه در بسیاری از موارد با سلول درمانی به درمان کامل این بیماری ها امیدوار خواهیم بود.  

در حال حاضر سلول درمانی در زمینه های مختلفی در حال ورود به عرصه بالین است. ترمیم بافت های آسیب دیده قلب بعد از سکته های قلبی، ترمیم بافت های استخوانی (مانند شکستگی های لگن و ساق پا)، درمان بیماری های چشم (مانند ترمیم قرنیه و شبکیه)، درمان بیماری های عصبی (مانند آلزایمر، پارکینسون و بیماری ام اس)، ضایعات عصبی و قطع نخاع، ترمیم سوختگی ها و ضایعات پوستی، ترمیم آسیب های کبدی، کاربرد سلول های بنیادی در دیابت، ترمیم غضروف (لاله گوش، تیغه بینی، تاندون ها و منیسک)، تولید خون کامل، درمان کم شنوایی و درمان ناباروری و... از جمله مواردی هستند که در فازهای مختلف کارآزمایی های بالینی هستند و بی شک سلول درمانی، انقلابی در درمان بسیاری از بیماری ها به وجود خواهد آورد.
    در این میان چند نکته حایزاهمیت است که باید به آن پرداخت؛ نکته اول منبع سلول برای سلول درمانی است. برای این منظور باید به دنبال سلول هایی باشیم که به میزان کافی در بدن وجود داشته باشند یا بتوانند به میزان زیاد تکثیر شوند و در عین حال به سلول های موردنظر (قلبی، استخوانی و...) تبدیل شوند. سلول های بنیادی یکی از منابع اصلی هستند که می توانند مشکلات ذکرشده را حل کنند. سلول های بنیادی قادرند به طور نامحدود هر نوع سلولی را به وجود آورند که این خصوصیت باعث استفاده حیرت آور این سلول ها در علم پیوند اعضا و سلول شده است. علاوه بر این می توان به گونه ای این سلول ها را از نظر ژنتیکی تغییر داد تا پس از پیوند، توسط سیستم ایمنی بیمار رد پیوند صورت نگیرد. سلول های بنیادی در بدن همه انسان ها وجود دارد، ولی با افزایش سن تعداد آنها به شدت کم می شود. به همین دلیل است که شکستگی های استخوانی در سنین کودکی و جوانی سریع تر ترمیم می یابد. در اغلب بافت های افراد بزرگسال سلول های بنیادی ای وجود دارند که وظیفه آنها جایگزینی مداوم سلول های ازبین رفته با سلول های تازه و جوان است. بافت هایی مانند پوست، عضله، روده و مغزاستخوان ازجمله بافت هایی هستند که دارای سلول های بنیادی ویژه بافت یا سلول های بنیادی بزرگسال هستند. نکته جالب توجه این است که اگر سلول های بنیادی از یک بافت گرفته شود برای ترمیم بافت های دیگر هم می توان از آن استفاده کرد. مثلابا لیپوساکشن می توان سلول های بنیادی را از چربی خود فرد جدا کرد و آن را به سلول عصبی یا قلبی تبدیل و دوباره به همان فرد تزریق کرد. خوشبختانه پیشرفت علمی در زمینه سلول های بنیادی به حدی بوده که می توان سلول های پوست یک فرد بالغ را به سلول های بنیادی جنینی تبدیل کرد و دوباره آن را در سلول درمانی بیماری های مختلف به کار برد.
    منبع دیگر سلول های بنیادی، جنین است. جنین در این تعریف عبارت است از یک جنین حدود 10،16 هفته ای در دوران بارداری. سوالی که پیش می آید این است که چگونه از یک جنین در این مرحله سلول بنیادی جدا می شود؟ از آنجایی که جنین به سرعت در حال رشد است، از نظر علمی و اخلاقی گرفتن سلول در این مرحله امکانپذیر نیست. بنابراین از جنین های سقط شده استفاده می شود. جنین های سقط شده قبل از هفته20 بارداری برای این منظور استفاده می شود. در بعضی از کشورها، سلول بنیادی ناشی از سقط جنین در درمان بیماری پارکینسون در انسان به کار رفته است. تا به حال بیش از 400مورد پیوند سلول های بنیادی جداشده از جنین سقط شده به بیماران پارکینسونی انجام شده است. اگرچه بیش از 60درصد بیماران بهبود یافته اند، اما برای هر بیمار پارکینسونی نیاز به شش تا 10جنین سقط شده است که یک محدودیت اساسی برای این نوع از سلول های بنیادی است.
    منبع دیگر سلول های بنیادی، جفت و بندناف است. همزمان با تولد نوزاد، خون بندناف حاوی تعداد زیادی از سلول های بنیادی خون ساز است که همانند سلول های خون ساز به دست آمده از مغز استخوان، در حال حاضر، عمده ترین مصرف آنها در درمان بیماری های خونی و سرطانی است. بعد از تولد جنین، اجزایی وجود دارد که از مادر خارج می شوند و شامل بندناف، خون بندناف، مایع آمنیوتیک و جفت است که همه آنها به عنوان منبع سلول های بنیادی قابل استفاده است. امروزه استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف مورد استقبال قرار گرفته است. در بسیاری از بیمارستان ها بعد از تولد، خون بندناف جمع آوری می شود و بعد از انتقال به مراکز خاص سلول بنیادی از خون جداسازی می شود و در مخازن بانک سلولی نگهداری می شود تا در آینده برای همان فرد مورد استفاده قرار گیرد. این کار باید با فرهنگ سازی به صورت همه گیر درآید. همان طور که قبلاگفته شد، سلول های بنیادی در دوران جنینی و کودکی به میزان زیادی در بدن وجود دارند، و این میزان با افزایش سن کاهش می یابد. در حالی که بیشتر بیماری هایی که نیاز به سلول درمانی دارد در سن بالابه وجود می آیند. از طرفی همیشه سلول های بنیادی در دسترس نیست و در مواقع ضروری باید منبعی از سلول های بنیادی وجود داشته باشد. به این منظور دانشمندان به فکر ایجاد بانک سلول های بنیادی افتاده اند.
    خوشبختانه همگام با پیشرفت های اخیر دنیا در زمینه سلول های بنیادی این موضوع در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته و فعالیت های خوبی توسط چند مرکز پژوهشی و دانشگاهی در این مورد انجام گرفته است. نکته دیگر در مورد سلول درمانی، آموزش این علم است. بدون شک یکی از دلایل اصلی پیشرفت سریع در زمینه سلول های بنیادی در ایران، تحقیق گسترده توسط طیف متفاوتی از محققان علوم پایه (ازجمله بیولوژی سلولی مولکولی، فیزیولوژی، بیوشیمی) و اساتید بالینی (ازجمله چشم، اعصاب، ارتوپدی، هماتولوژی) است.
     وقتی واژه «سلول درمانی با سلول های بنیادی» مطرح می شود، به نظر می رسد سازوکارهای جدیدی باید اندیشیده شود، چراکه برای کاربرد سلول های بنیادی انتظار از گروه بالینی فزونی می گیرد و به نظر می رسد کشوری که بتواند بسترهای مناسب را در حیطه بالینی مهیا کند، می تواند گوی سبقت را از دیگران برباید. گام اول در این زمینه ایجاد آموزش لازم به پزشکان آینده در زمینه سلول های بنیادی و سلول درمانی است. هرچند در بعضی از دانشگاه های کشور ازجمله دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی واحد درسی «سلول درمانی با سلول های بنیادی» به صورت واحدی انتخابی برای دانشجویان انترن در دوره کارورزی ارایه می شود، ولی هم اکنون واحد مصوبی در زمینه سلول های بنیادی و سلول درمانی در برنامه درسی دانشجویان پزشکی قرار ندارد. نکته آخر و بسیار مهم، موضوع اخلاقی سلول درمانی است. در اطلاع رسانی عمومی کاربرد سلول های بنیادی باید به این نکته توجه شود که انتظارات بیش از حد از توانایی این تکنولوژی (مانند ساخت اندام هایی مثل قلب و کلیه) در مردم به وجود نیاید. کاربرد قابل انتظار بهره گیری از سلول های بنیادی در شرایط فعلی و آینده نزدیک، ترمیم بافت های آسیب دیده است. هرچند همین کاربردها نیز در صورت فراگیرشدن، انقلابی در پزشکی محسوب می شوند. همچنین استفاده از سلول های بنیادی با چالش های اخلاقی متفاوتی روبه رو است، مثلامی توان از سلول های بنیادی برای شبیه سازی حیوانات و انسان استفاده کرد که به دلیل مسایل اخلاقی، شبیه سازی انسان در همه جای دنیا به صورت رسمی ممنوع است. به علاوه، استفاده از سلول های بنیادی در انسان با توجه به عوارضی که می تواند پیش رو داشته باشد، باید پس از حصول اطمینان کامل از ایمن بودن آنها پس از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی گسترده صورت گیرد.
         
 منبع: شرق، ش2072 تاریخ 2/5/93، ص9(علم) نویسنده: حسن نیک نژاد**عضو هیات علمی و رییس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



دارو زیر تیغ تحریم
نوشته شده در 8 شهريور 1393
بازدید : 91704
نویسنده : فرهام

 
    از سال های 2010 تا 2014 صنعت داروسازی روسیه که در زمره کشورهای پیشرو در صنعت دارو قرار گرفته است، رکورد بزرگی را در جذب و مشارکت سرمایه شاهد بوده است. با این حال تحریم های اخیر غرب بحث های بسیاری را در میان مدیران صنایع دارویی درخصوص میزان تاثیرگذاری این تحریم ها در طرح های سرمایه گذاری محلی به وجود آورده است.
     این تحولات موجب بروز سوالاتی در خصوص آینده جذابیت در بازار وسیع دارویی روسیه شده است.
    بازگرداندن و الحاق شبه جزیره کریمه در ماه مارس به روسیه باعث اعمال تحریم های چند کشور غربی در مورد تجارت آزاد و همچنین برخی مقامات روسی شده است. ایالات متحده درصدد مسدود کردن دارایی های افراد و شرکت های روسی و ممانعت از انجام تجارت آنها با شرکت های آمریکایی به ویژه در صنایعی با تکنولوژی پیشرفته (های تک) است. همچنین ایالات متحده از حضور مدیران ارشد خود در جلسه انجمن بین المللی اقتصاد در سن پترزبورگ در ماه مه ممانعت به عمل آورده بود، اما در موازات با این محدودیت ها، اتحادیه اروپا به لحاظ وابستگی شدید به گاز روسیه و عنوان کردن ملاحظات قانونی و اقتصادی در زمینه انرژی، اقدامات سبک تری را در مقایسه با آمریکا انجام داده است. مانند محدودیت ویزا و حداقل میزان مسدود کردن دارایی های روسیه. به رغم ذکر تحریم صنعت انرژی و امور مالی روسیه؛ انجام عملی آن بسیار بعید به نظر می رسد.
         سرمایه گذاری در یک صنعت بزرگ
    روسیه اکنون در حال بهبود استانداردهای اجتماعی و اقتصادی و سرمایه گذاری برای ارتقای کیفیت سیستم بهداشتی خود است. استراتژی دارویی تا سال 2020 که از سال 2010 آغاز شده است، در تلاش برای نوسازی صنعت داروی کشور و کاهش اتکا به داروهای وارداتی است. دولت در حال حاضر بیش از 4 میلیارد دلار برای خودکفایی 50 تا 70 درصدی روسیه تا سال 2020 اختصاص داده است. استراتژی دارویی سال 2020 مستلزم ایجاد چندین ساختار «بیو فارما» و همچنین انجام مداوا و پروژه های درمانی ترجیحا با داروهای داخلی با ارائه مشوق های ویژه است.
    با این وجود در این استراتژی صنعت داروی روسیه نمی تواند، نقش موثر شرکت های چند ملیتی را نادیده انگارد. در واقع صنعت داروی روسیه در وضعیت فعلی از نظر پیچیدگی صنعت و هزینه، توانایی رقابت با بازار صنایع پیشرفته را ندارد.
    بنابراین منطقه ای سازی تولید دارو در روسیه به وسیله صنایع دارویی بزرگ و همچنین افزایش سرمایه گذاری درفعالیت های تحقیق و توسعه باید یک بستر مناسب برای رشد طبیعی صنعت دارو به وجود آورد.
    در شرایط حاضر بازار دارویی روسیه به صورت اساسی به داروهای جدید وارداتی از ایالات متحده، اروپا و هند وابسته است. هند از اعمال تحریم های روسیه به علت تاثیرگذاری بر صنایع بزرگ خود دوری کرده است. اکنون نیز پروژه کارخانه «کادیلا» با حمایت صنایع هندی با بودجه 150 میلیون دلاری در حال عملیاتی شدن است.
    روند توسعه بومی سازی، با آغاز استراتژی دارویی 2020 روسیه در سال 2010، بسیاری از شرکت های دارویی اروپا را با طرح های زیربنایی مستحکم برای سرمایه گذاری روانه کردند. ازجمله اینکه آنها در این باب یا ازطریق طرح های جدید، مشارکت یا با شرکت های روسی اعلام اتحاد کنند. نمونه های این طرح ها را می توان در توافق نامه «فرسنیوس» آلمان با «بینو فارم» روسیه و مشارکت «جانسون» بلژیک با «نیووک» روسیه مشاهده کرد. به رغم اینکه شرکت های آمریکایی سرمایه گذاری های بزرگی در روسیه نکرده اند؛ اما همتایان روسی آنان در دستیابی به شرکت های بیو فارما و همچنین سرمایه گذاری در چندین پروژه تحقیق و توسعه در ایالات متحده نقش داشته اند.
    هرچند در این زمینه مثال های نقضی هم وجود دارد، از جمله اینکه شرکت های معدودی با سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در روسیه فعال شده اند، مثل کمپانی وروفارم که توسط آبوت راه اندازی شده است یا اینکه با برون سپاری ام.اس.دی به تولیدکننده روسی آکریخین می توان حرکت های مشارکتی معدودی را بین کمپانی های روسی و آمریکایی مشاهده کرد. آبوت در این زمینه ۳ تیرماه از خرید سهام هلدینگ گاردن هیل در وروفارم خبر داد که تا نهایی شدن معامله به بیش از ۹۰درصد سهام خواهد رسید.
    رقم معامله ۳۹۵ تا ۴۹۵ میلیون دلار است. وروفارم تولیدکننده ۱۰۰ نوع محصول دارویی با بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر کارمند است که اکنون محصولاتی در زمینه داروهای قلبی و بیماری های زنان و سیستم مرکزی اعصاب و انکولوژی دارد و واحد های جدیدی نیز در آن در حال احداث است. بهای این معامله، نقدی بوده است و آبوت انتظار کسب درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری را برای سال آینده دارد. واقعیت این است که شرکت های بزرگ سعی دارند که برای تحقق رویای دارویی 2020 روسیه وارد عمل شوند، زیرا می دانند آنها درحال ورود به یکی از پررونق ترین بازارهای دارویی جهان هستند. 
         چگونگی حذف تحریم ها
    تعلیق روسیه از G8 یکی از اقدامات قابل توجه در اعمال تحریم ها توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده بود. وضعیت این تحریم ها بیشتر دارای شکل سیاسی و کمتر دارای حالت اقتصادی هستند و به نظر نمی رسد روسیه در درازمدت تحت تاثیر آنها قرار بگیرد. سودمندی بازار داروی روسیه برای اروپا و به مقدار کمتر برای آمریکا مانع از تشدید تحریم ها و لابی گری در مقابل آنها شده است، به ویژه آنکه طرح بازار دارویی روسیه که منجر به گسترش آن از رقم 24 میلیارد دلار به 35 میلیارد دلار در عرض 4 سال آینده خواهد شد. در حال حاضر فرانسه نشان داده است که به هیچ وجه حاضر به حذف معاملات اقتصادی به واسطه انگیزه های سیاسی نیست. روسیه نیز با عقد قرارداد 400 میلیارد دلاری گاز با چین راه های خود را به سوی همسایگان آسیایی باز کرده است. 
         موضع روسیه
دولت روسیه از هرگونه اقدام تلافی جویانه علیه اتحادیه اروپا و ایالات متحده اجتناب می کند؛ هرچند که تهدیداتی در مورد این اقدامات انجام داده است. اما بنظر می رسد هرگونه اقدام منجر به تاثیرگذاری در استراتژی دارویی 2020 روسیه خواهد شد.
    محدودیت های واردات دارو در این شرایط به ویژه برای داروهای جدید اعمال خواهد شد؛ درحالی که صنایع داخلی هنوز از امکان تامین چنین محصولاتی به دور هستند. کمیته بهداشت عمومی مجلس روسیه اخیرا مصوبه تسهیل در دسترسی به داروهای جدید غربی را تصویب کرده است. علاوه بر این، دولت در شرایط ژئوپلیتیک شکننده فعلی از چندان علاقه ای در به هم زدن واردات دارویی غرب برخوردار نیست. بدیهی است که در این شرایط شرکت در مناقصات برای شرکت های غیرمستقر مشکل تر خواهد شد و ادامه تحریم ها منجر به ایجاد انگیزه های بسیار برای روسیه خواهد شد تا در جهت ادامه سیاست های بومی سازی تولید مواد اولیه و محصولات داخلی اقدام کند.
    کرملین به صورت جدی در صدد در اختیار داشتن چرخه کامل تولید بومی دارو است تا از تحت کنترل داشتن این صنعت استراتژیک اطمینان حاصل کند. این اطمینان خاطر منجر به تضمین داشتن هر گونه دارویی در هر برهه ای از ماجراهای سیاسی کشور خواهد بود. چه در زمان کاهش دارویی و چه در ممنوعیت تجارت دارو و تحریم ها.
    
     نتیجه 

نقش آفرینی روسیه به عنوان یک بازیگر بزرگ در صنعت دارو اکنون در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. اقتصاد قوی روسیه به عنوان محرک بزرگی در صنعت داروی این کشور عمل می کند؛ اما غرب نیز در صدد ایجاد اختلال در شرایط با ثبات روسیه است.
     بحث های بسیاری از تاثیرگذاری ارتباط G8 با روسیه مطرح است. خبرگزاری بلومبرگ بر این باور است بحران های ارتباطی روسیه با جهان غرب منجر به ایجاد شرایط بی ثبات در سرمایه گذاری در آن خواهد بود و انتظار خروج سرمایه تا حد 100 الی 150 میلیارد دلار را دارد. اما شرکت های غربی همچنان به امید استراتژی دارویی 2020 روسیه همچون عملکرد آبوت در مورد وروفارم ولی با احتیاط عمل خواهند کرد.
    دیدگاه های روسی در این گونه بحران ها همواره از گشودن درها و جهت گیری به سوی شرق برای نشان دادن قابلیت بازیگری خوب در بازی های سیاست و اقتصاد دارد. این بار نیز به نظر می رسد، پوتین نگاه به شرق خود را از سر اضطرار مجددا آغاز خواهد کرد و در نهایت برای حفظ اصول بقا و قدرت و اقتصاد در دنیایی که سیاست هایش از کوچک ترین محفل تا بزرگ ترین اجلاس هایش فقط بر پاشنه پول و اقتصاد می چرخد با غرب آماده به سازش به تفاهم خواهد اندیشید.
    
    منبع: دنیای اقتصاد، شماره 3259 تاریخ 11/5/93، صفحه 29 (باشگاه اقتصاددانان)، نویسنده: مهندس توفیق وحیدی آذر*مدیر توسعه و تکنولوژی های نوین داروسازی شهید قاضی - برگرفته از: گزارش های بازار دارو و STEM

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 91297
نویسنده : فرهام

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه: کمیته امداد حمایت از 1500 بیمار صعب العلاج و خاص در استان کرمانشاه را برعهده گرفت     کرمانشاه- خبرنگار رسالت: معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه گفت: کمیته امداد استان کرمانشاه از1500 بیمار صعب العلاج و خاص در این استان حمایت می کند. پیونده افزود: بیماران صعب العلاج و خاص به بیماران دیالیزی، هموفیلی، پیوند کلیه، تالاسمی، ام اس و بیمارانی که تا پایان عمر با بیماری های لاعلاج دست و پنجه نرم می کنند گفته می شود

به گفته پیونده این بیماران از بیمه و کمک هزینه های درمانی کمیته امداد برخوردار می شوند. وی در ادامه به بهره مندی 55 هزار مددجو در استان کرمانشاه از بیمه درمانی کمیته امداد اشاره کرد و یادآور شد: کمیته امداد در راستای ارائه خدمات درمانی به مددجویان بیمه شده با 358 مرکز درمانی در استان تعامل دارد که این مراکز شامل داروخانه ها، پاراکلینیک ها، پزشک عمومی، پزشکان متخصص و... می شود.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بیمارانی که فکر می کنند بیمارند
نوشته شده در 8 شهريور 1393
بازدید : 91285
نویسنده : فرهام

اختلال خودبیمار انگاری ریشه در وسواس و افسردگی دارد

سرش درد می کند، چشم هایش سیاهی می رود و از همه بدتر، نفسش است که گاهی بسختی بالامی آید. احساس می کند زندگی برایش، نه سخت که غیرقابل تحمل شده و هر لحظه منتظر شنیدن حرفی و خبری در مورد بیماری اش است، اما انگار هیچ پزشکی بیماری اش را تشخیص نمی دهد و به او نمی گوید به چه مشکلی مبتلاشده و باید چه کار کند.
    خودش فکر می کند پزشکان نمی توانند عامل اصلی را پیدا کنند و او مجبور است از مطب این پزشک بیرون بیاید و سراغ پزشک دیگری برود تا شاید بالاخره یکی از آنها بتواند این بیماری عجیب و غریب را تشخیص دهد.
    چند وقتی می شود این روال را در پیش گرفته و به همین دلیل با جواب آزمایش های متعدد، عکس ها و سونوگرافی های جورواجور و نظرات و پیشنهادهای مختلف، به پزشکان زیادی مراجعه کرده تا شاید یکی بتواند کمکش کند. او همه این زحمات و رنج ها را تحمل می کند، غافل از این که واقعا بیمار نیست و اصلامشکلی در جسمش ندارد که تشخیص داده شود یا نشود. مساله این است که او باید به دنبال پیدا کردن عامل زمینه ساز این بیماری در روح و روانش باشد؛ مشکلی که در گروه اختلالات روانپزشکی جای می گیرد.
    دکتر سیدهادی معتمدی، روانپزشک در گفت وگو با جام جم درباره این اختلال چنین توضیح می دهد: در علم روانپزشکی، بیماری هیپوکندریا یا اختلال خود بیمار انگاری از انواع بیماری هایی به حساب می آید که فرد با وجود برخورداری از سلامت جسمی، همچنان خود را بیمار می داند.
    دکتر معتمدی با بیان این مطلب یادآور می شود: این بیماری به نوعی ریشه در وسواس و افسردگی دارد.
        چه کسانی در معرض خطرند؟
    تصور کنید یک روز با احساس سردردی شدید از خواب بیدار می شوید. مسلما اولین فکری که به ذهن تان می رسد این است که خوب نخوابیده اید و خستگی و بدخوابی باعث سردرد شده، شاید هم عامل ساده دیگری را در بروز این درد موثر بدانید، چون سردرد از آن مشکلاتی است که می تواند علل متعددی داشته باشد. بعضی از افراد هم به محض روبه رو شدن با همین درد و ناراحتی همه گیر، آن را به مشکلات و بیماری هایی بسیار جدی مانند احتمال وجود غده ای در مغز یا بروز سرطان ارتباط می دهند.
    اغلب این اشخاص به گفته دکتر معتمدی، کسانی هستند که یا میان دوستان و اطرافیان شان با بیمار سختی مواجه بوده اند و شخصی را با این علائم دیده اند که این موضوع موجب نگرانی شان شده است یا در دوران کودکی در مورد بیماری خاصی صحبت و سخن زیاد شنیده و بر آن تمرکز کرده اند.
    علاوه بر این موارد، خانواده های وسواسی و حساس هم در میان صحبت ها و با نوع عملکردشان می توانند چنین حسی را در وجود فرزندان شان ایجاد کرده و پرورش دهند.
    آن طور که این روانپزشک می گوید: این بیماری در هر دو گروه مردان و زنان مشاهده می شود، ولی احتمال بروز آن میان خانم ها کمی بیشتر از آقایان است. همچنین در سنین جوانی و میانسالی، افراد بیشتر با این مشکل روبه رو خواهند شد و با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.
        نوع بیماری براساس شرایط انتخاب می شود
    کسانی که دچار چنین اختلالی می شوند، معمولابا علائم جزئی و گاه بی اهمیت، به بیماری های جدی و مهم فکر می کنند. برای همین، یک روز به فکر سرطان می افتند و روز دیگر نگران ابتلابه هپاتیت هستند؛ بعضی وقت ها هم سراغ انواع تومورها می روند و خلاصه حسابی برای خودشان نسخه می پیچند.
    دکتر معتمدی با اشاره به این که افراد مبتلابه چنین اختلالی، متناسب با شرایط روز به بیمار ی های متفاوت فکر می کنند، یادآور می شود: زمانی که در جامعه در مورد بیماری خاصی مانند ام اس بیش از پیش صحبت می شود و در مورد این بیماری تبلیغات زیادی انجام می گیرد، چنین افرادی بیش از آنچه باید به این بیماری فکر می کنند یا وقتی یکی از اطرافیان یا آشنایان به بیماری ای مبتلامی شود، چنین مشکلی بسیار فراتر از واقعیت به چشم شان خواهد آمد.
    این روانپزشک می افزاید: زمینه بروز این اختلال در افسردگی یا وسواس نهفته است و بر همین اساس، خودبیمار انگاری تقریبا درمان های مشابهی با افسردگی و وسواس دارد.
        این بیماران درمان می شوند
    نکته مهم در مورد این اختلال آن است که بعضی افراد، هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت خود نمی کنند و با این طرز فکر که اختلال خود بیمار انگاری، درمانی ندارد خودشان را از درمان محروم می کنند. در صورتی که به گفته دکتر معتمدی، مشکل اغلب این افراد قابل درمان است و اگر به روانپزشک مراجعه کنند می توانند زندگی ای طبیعی داشته باشند.
    وی ادامه می دهد: خیلی طبیعی و البته لازم است که اگر مشکل جسمی خاصی برای هر فردی پیش بیاید یا نشانه ای از یک بیماری در بدنش وجود داشته باشد، برای تشخیص و درمان بموقع به پزشک مراجعه کند، اما کسانی که به این اختلال دچار می شوند، فقط به بیماری های مهم و جدی فکر می کنند. اینها با دیدن کوچک ترین تغییری در جسم شان به یاد بیماری های سخت و اغلب غیرقابل درمان می افتند.
    وی با تاکید بر این که هزاران علت مختلف برای بروز یک بیماری وجود دارد و عوامل متعددی می تواند زمینه ساز ابتلابه بیماری شود، توضیح می دهد: کسانی که از اختلال خودبیمار انگاری رنج می برند، معمولااز نظر شناختی مشکل دارند و هر موضوعی را خیلی جدی تر و بزرگ تر از واقعیت می بینند و نشان می دهند.
    این روانپزشک با بیان این که در 99 درصد موارد، این افکار بیهوده است و فقط فرد را نگران می کند، خاطرنشان می کند: با استفاده از درمان های دارویی، روان درمانی، درمان های حمایتی و اطمینان بخشی به این گروه از افراد می توانیم این مشکل را برطرف کنیم که البته گاهی بر اثر یک هیجان، استرس یا اتفاق خاصی که در زندگی پیش می آید، چنین اختلالی عود می کند، ولی دیگر خیلی پایدار نخواهد بود و در اغلب موارد، چنین افرادی پس از درمان مشکلی نخواهند داشت.
    
منبع: جام جم، شماره 4044 ، تاریخ 22/5/93، صفحه 16 (سلامت)، نویسنده: نیلوفر اسعدی بیگی

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 91396
نویسنده : فرهام

ایدز، خطر ابتلا به ام‌اس را کاهش می‌دهد!

متخصصان علوم پزشکی با بیان این مطلب در مجله «عصب‌شناسی، جراحی مغزواعصاب و روانپزشکی» تاکید کردند در صورتی که مطالعات بیشتر بتواند این رابطه را قوی‌تر تایید کند، این یافته‌ می‌تواند یک گام جدی و امیدبخش در درمان ام‌.اس باشد.
ایسنا نوشت: پزشکان می‌گویند: شواهد آماری، این فرضیه را که ابتلا به ایدز خطر ابتلا به ام‌.اس را کاهش می‌دهد، تایید کرده است. آمار نشان می‌دهد بیماران انگلیسی آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی کمتر از افراد عادی به بیماری ام‌.اس مبتلا می‌شوند.

متخصصان علوم پزشکی با بیان این مطلب در مجله «عصب‌شناسی، جراحی مغزواعصاب و روانپزشکی» تاکید کردند در صورتی که مطالعات بیشتر بتواند این رابطه را قوی‌تر تایید کند، این یافته‌ می‌تواند یک گام جدی و امیدبخش در درمان ام‌.اس باشد. در یکی از نمونه‌ها در سال ۲۰۱۱ میلادی پزشکان به یک بیمار ۲۶ ساله استرالیایی برخوردند که چند ماه پس از تشخیص ابتلا به ایدز به ام‌‌اس مبتلا شد اما پس از آنکه این بیمار مصرف داروهای ایدز را شروع کرد، علایم ام‌‌اس در وی به طور کامل ناپدید شد.

این مساله باعث شد تا متخصصان دانمارکی به مطالعه تاثیر داروهای ضد بازگشت ویروسی ایدز بر درمان یا کند کردن روند پیشرفت ام‌‌اس بپردازند اما جامعه آماری آن‌ها به حدی کوچک بود که نتوانستند به یک نتیجه‌گیری قطعی دست یابند. اما در جدیدترین مطالعه‌ای که در این رابطه انجام شده، تیمی از پزشکان به سرپرستی «جولیان گلد»، یک بانک اطلاعاتی انگلیسی را در بیمارستان پادشاهی ولز مورد بررسی قرار داد و روند درمانی بیماران این بیمارستان را حدفاصل سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ میلادی تحلیل کرد. در این باره زمانی بیش از ۲۱ هزار نفر که در این بیمارستان درمان شدند به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده بودند. آن‌ها این افراد را با جامعه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفری افرادی که به ایدز مبتلا نبودند اما به دلیل بیماری‌های خفیف و آسیب‌دیدگی در این بیمارستان درمان شدند، مقایسه کردند.
در گروهی که به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا بودند تنها هفت نفر طی این سال‌ها به ام‌‌اس مبتلا شدند که این تعداد بسیار پایین‌تر از ۱۸ نفر مورد پیش‌بینی شده بود و این آمار به معنای کاهش تقریبا دوسومی در احتمال ابتلا به این بیماری بوده است.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این حال نگارندگان این مطالعه به ضعف‌های این تحقیق اذعان دارند. به عنوان مثال آن‌ها مطمئن نیستند که آیا مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی از داروهای ضدویروس برای سرکوب این بیماری استفاده کرده‌اند یا خیر؟ آن‌ها گمان می‌کنند به دلیل اینکه سیستم عصبی دوباره کنترل خود را به دست می‌آورد، علائم ام‌اس متوقف می‌شود. با این حال تاکید کردند یافته‌های آن‌ها پس از گذشت بیش از ۱۷۰ سال از کشف بیماری ام‌‌اس می‌تواند در درمان احتمالی آن بسیار حیاتی باشد.
ام‌‌اس یک بیماری پیش‌رونده است که در آن مغز و سیستم اعصاب مرکزی از سوی سیستم ایمنی مورد حمله قرار گرفته و غلاف میلین نورون‌ها (سلول‌های عصبی) را تخریب می‌کند.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



I have M.S
نوشته شده در 8 شهريور 1393
بازدید : 91869
نویسنده : فرهام

ام.اس چـــــــــــــت

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



حلقه وصل طب سنتی با طب نوین
نوشته شده در 8 شهريور 1393
بازدید : 91729
نویسنده : فرهام

کودکی دبستانی بودم که در سفری به همدان به مزار «حجت الحق شرف الملک ابوعلی سینا» رفتم. متاسفانه از آن زمان به بعد فرصت دوباره ای پیش نیامد که از این شهر و از این مزار دیدار مجددی داشته باشم، ولی در طول تمام این سال ها که دانشجوی پزشکی بودم و بعد از آن به طبابت پرداختم، یاد و خاطره آن سفر همواره با من بوده است. البته دیدی که از «ابن سینا» داشتم بارها و بارها ارتقا یافته و اگر تا مدت ها این استاد اعظم در نظر من یک نابغه و یک پزشک توانا بود، اکنون که بسیار بیشتر با آثار وی به خصوص کتاب «قانون» آشنا شده ام، «ابن سینا» نقش مرجعی را یافته است که به دلایل بسیاری باید به او رجعتی بنیادی داشته باشیم.
    کسی همچون من که در نظام پزشکی نوین رشد کرده، چارچوب فکری مشخصی دارد. پارادایم حاکم بر پزشکی آنقدر محکم و مستدل است که عملاراه را بر هرگونه تفکر دیگری می بندد. من نیز به عنوان یکی از دست پرورده های چنین مکتبی تا همین چندی پیش این گونه فکر می کردم. تحقیقی در مورد عادات بیماران مرا با حقایقی آشنا کرد که نشان می داد ما پزشکان چقدر در ارتباط با بیماران به مهم ترین خواست های آنان بی توجه هستیم.
    من در این تحقیق به دنبال آن بودم که بدانم چرا بسیاری از بیماران از روش هایی به غیر از طب نوین (همانند طب های سنتی یا طب های مکمل) استفاده می کنند. جواب هایی که برای این رفتار بیماران ذکر شده بود، بسیار جالب بود: مثلااینکه طب نوین به خصوص در درمان بیماری های مزمن ناتوان است یا بیماران می خواهند در روند درمانشان دخیل باشند ولی طب نوین که بر اساس حاکمیت مطلق آموزه های پزشکی شکل گرفته، چنین اجازه ای را نمی دهد. اما مهم ترین موضوع این بود که طب های سنتی و مکمل، از مبانی ای استفاده می کنند که همگونی بیشتری با عقاید فلسفی و متافیزیکی بیماران دارد. بسیاری از بیماران به وحدت کامل روح، روان و بدن معتقدند، موضوعی که در طب جدید، چندان تعریف شده نیست. طب نوین بر اساس پارادایم علم بعد از رنسانس شکل گرفته است. کتاب «هاریسون» در طب داخلی که یکی از بهترین کتاب هایی است که من تاکنون مطالعه کرده ام، این پارادایم را به شکلی اعلاشرح می دهد. ما در این آموزه ها، هیچ گاه نمی توانیم این گونه استدلال کنیم که فلان روش درمانی درست و موثر است زیرا سبب هماهنگی بین روح و بدن می شود، بلکه طب نوین این گونه استدلال می کند که فلان روش درمانی درست است زیرا در مطالعه ای انجام شده که به صورت اصطلاحا «مورد- شاهدی» صورت گرفته است، دیده شده که اثر فلان دارو یا فلان روش درمانی در گروه بیماران نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری بالاتر بوده است. متدولوژی طب نوین برای ذهنیت بسیاری از بیماران چندان قابل درک نیست. جملاتی همچون اینکه چرا شما پزشکان از داروهای گیاهی استفاده نمی کنید؟ یا دکتر من داروی شیمیایی استفاده نمی کنم، از جملات متداول بیماران است. جواب های ما، معمولابرای بیماران قانع کننده نیست. ما در پاسخ بیماران می گوییم که تا به حال اثربخشی این داروهای گیاهی از نظر علمی ثابت نشده است. آنچه ما می گوییم در واقع لزوم انجام مطالعه مورد-شاهدی است و آنچه بیماران می گویند همان وحدت روح و بدن از طریق استفاده از مواد طبیعی (گیاهی) است.
    این تحقیق برای من معنادار نمی شد مگر در سایه آموزه هایی که در باب انسان شناسی پزشکی از دوست دانشمندم دکتر «پیمان متین» کسب کردم. انسان شناسی پزشکی گرچه در جامعه ما مهجور و ناشناخته است، ولی اکنون به صورت روزافزونی در مهم ترین دانشگاه های پزشکی دنیا تدریس می شود. آنچه در بالاذکر شد، یکی از موضوعات مورد توجه انسان شناسی پزشکی است. با مطالعه این علم متوجه شدم که ما به جای طب نوین، نظام پزشکی کثرت گرا داریم و همه سیستم های پزشکی در تشکیل این نظام متکثر، نقش دارند و طب مدرن صرفا یکی از این نظام هاست. یکی از دلایل اصلی بقای چنین نظام های متنوعی، بی شک اقبال بیماران به این روش هاست. در واقع انسان شناسی پزشکی به ما نشان می دهد که تمایلات انسانی و نیز اعتقادات بیماران و چگونگی برخورد فرهنگ با بیماری تا چه میزان می تواند روند درمان را متاثر نماید. از سوی دیگر باید توجه داشت که طب های سنتی همچون طب اسلامی-ایرانی یا طب سنتی چینی یا آیورودا، چندین قرن ، پارادایم حاکم در عرصه پزشکی بوده اند و اگر کارایی نداشته و موثر نبودند، نمی توانستند با وجود این همه پیشرفت در عرصه علم پزشکی، دوام پیدا کنند. همه آنچه گفتم و بسیاری از موضوعات دیگر که در اینجا ناگفته باقی ماند، مرا به آنجا رساند که بررسی طب سنتی و به روزکردن آن، موضوع بسیار مهمی برای پزشکان ایرانی است. اما به اینجا که رسیدم، عملابا نظامی ازهم گسیخته روبه رو شدم که متاسفانه به دلیل سوءاستفاده، فقط بازارمکاره ای شده که عده ای سودجو که اطلاعی از طبابت و درد و آلام بیماران ندارند، با سرکیسه کردن بیماران، سبب بدنامی طب سنتی ما و حکیمانی می شوند که قرن ها فقط با فکر بهبود وضعیت سلامتی بیماران، این بنای عظیم طب سنتی اسلامی-ایرانی را بنا نهاده اند و باز اینجا بود که این بار البته از نگاهی دیگر به «ابن سینا» اندیشیدم.
    «ابن سینا» حلقه وصل طب سنتی با طب نوین است. در کتاب قانون «ابن سینا» به تعداد زیادی از مفاهیم نوین در موارد مختلفی همچون سردرد، التهاب عصب چشم و آگنوزیا برمی خوریم و از سوی دیگر این کتاب مملو از روش هایی وحدت گرا در برخورد با بیماری هاست. نمونه مشهور آن بیماری عشق است و اینکه چگونه عشق می تواند انسان را تا مرز نابودی پیش ببرد. او به معرفی بیمارانی می پردازد که چگونه عشق آنها را از تکلم و آب و غذا می اندازد و طبیب با گرفتن نبض او و عنوان کردن نام محله ها، کوچه ها، خانه ها و دختران ساکن در آن خانه، معشوقه فرد بیمار را پیدا کرده و با آوردن او بر سر بالین فرد، بیماری او را مداوا می کند. این بیماری و روش درمان آن، نمونه مشخصی است که نشان می دهد تفکرات یک بیمار چگونه می تواند بر روند درمان اثر بگذارد. به گمانم اگر نظامی که «ابن سینا» در به وجود آوردنش نقش بسیار مهمی را ایفا کرده، به روز شود می تواند، الگویی باشد برای تحول در نگاه پزشکان به مقوله بیمار و بیماری.
    درست است که از منظر تاریخی، حاذق بودن «ابن سینا» توسط کتاب قانون معرفی می شود اما به عنوان یک پزشک، مطمئنم که مهم ترین علت حضور بلامنازع «ابن سینا» طی قرن ها در عرصه پزشکی، اهتمامی بوده که او در التیام آلام بیماران داشته است. این دست توانای «ابن سینا» بوده که تا زمان حال و تا آینده های دور، نام او را پرآوازه نگه خواهد داشت.
          

 منبع: روزنامه شرق، ش 2094 تاریخ 1/6/93، ص7 (علم)نویسنده: عبدالرضا ناصرمقدسی*متخصص مغز و اعصاب، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات «ام اس»

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بایدها و نبایدهای فیزیوتراپی
نوشته شده در 8 شهريور 1393
بازدید : 91543
نویسنده : فرهام

تشخیص صحیح بیماری​، زمان مناسب و مراقبت​های حین و بعد از فیزیوتراپی در​نتیجه درمان بسیار موثر است

گاهی پزشکان برای بیماران خود، درمان از طریق فیزیوتراپی را توصیه می کنند که یکی از روش های توانبخشی است و با هدف کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران در زندگی روزمره و فعالیت های شغلی صورت می گیرد.
    در چنین شرایطی، پزشک معالج بیمار را معاینه کرده و بر اساس نوع مشکل وی روش درمانی و دستگاه های مورد نیاز و تعداد جلسات درمانی را مشخص می کند و او را به فیزیوتراپی ارجاع می دهد. بیشترین کاربرد فیزیوتراپی در اختلالات ستون فقرات، بویژه دیسک های گردن و کمر، اسپاسم عضلات اطراف ستون مهره و بیماری های مفاصل مانند ام.اس، آرتروز و رماتیسم است.
    دکتر فاطمه دهقانی زاده، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفت و گو با جام جم می گوید: معمولافیزیوتراپی به منظور کاهش درد، افزایش دامنه حرکت مفصلی، تقویت عضلات و بهبود تعادل انجام می شود. فیزیوتراپی در بیماری های اعصاب مرکزی و محیطی از جمله ام.اس، فلج مغزی، سکته مغزی و... . کاربرد خاص خود را دارد. در این موارد، عضلات دچار ضعف یا سفتی می شوند و به تقویت یا شل شدن یا ایجاد هماهنگی نیاز دارند. البته علاوه بر سیستم عصبی حرکتی بدن برای برخی ارگان های داخلی مثل قلب و ریه نیز فیزیوتراپی در مواردی لازم است. مثلادر بیماری های ریوی تمریناتی که فیزیوتراپیست آموزش می دهد، می تواند سبب اصلاح الگوی تنفسی، تخلیه ترشحات از ریه و مجاری تنفسی شود.
    
    نتیجه بگیریم و به خانه برویم
    حال سوال این است چه عواملی در نتیجه درمان فیزیوتراپی تاثیرگذار است؟ دکتر دهقانی زاده پاسخ می دهد: یکی از عوامل موثر بر نتیجه درمان فیزیوتراپی، نوع آسیب و شدت آن است. زیرا میزان تاثیر فیزیوتراپی در بیماری ها و مراحل مختلف آن متفاوت است و همین طور نمی توان برای همه یک نوع فیزیوتراپی انجام داد. تجویز فیزیوتراپی باید از سوی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی یا جراح ستون فقرات صورت گیرد.
    گاهی بیماران به طور خودسرانه فیزیوتراپی می کنند یا فیزیوتراپیست ممکن است براساس دستور پزشک عمل نکرده و از برخی دستگاه ها و حرکات کمتر یا بیشتر از حد لازم استفاده کند.
    دکتر دهقانی زاده درباره این موارد می گوید: در فیزیوتراپی خودسرانه، فرد نتیجه مطلوب را نمی گیرد یا حتی دچار ضایعاتی می شود که روند معالجه را دشوارتر می کند. بنابراین تشخیص صحیح بیماری، زمان مناسب فیزیوتراپی، نوع و شدت کافی برای بیمار، تعداد جلسات درمانی و فواصل آن، مراقبت های حین و بعد از فیزیوتراپی در نتیجه درمان بسیار موثر است. از نکات مهم دیگر، پرهیز از فعالیت هایی است که به آسیب مجدد عضو منجر می شود. رعایت شرایط انجام فعالیت های روزمره برای کاهش فشار به عضو مبتلاو انجام تمرینات درمانی از سوی خود بیمار در منزل هم به پاسخ درمانی بهتر کمک می کند.
    به گفته دکتر دهقانی زاده، ممکن است در چند جلسه اول فیزیوتراپی، درد بیمار کمی افزایش یابد که معمولاموقتی است و برطرف می شود. وی ادامه می دهد: همیشه باید ارتباط تنگاتنگی بین بیمار، پزشک و فیزیوتراپیست وجود داشته باشد و هرگونه تغییری در علائم به پزشک گزارش شود. ممکن است در مراحل مختلف به تغییر درمان یا استفاده از روش مکمل دیگری نیاز باشد. در واقع درمان های مکمل از سوی پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام می شودکه می تواند شامل مانیپولاسیون(جا اندازی و درمان دستی)، تزریقات اطراف و داخل مفصلی، طب سوزنی، استفاده از ارتوز و پروتزهای طبی و... . باشد.
    این استاد دانشگاه تاکید می کند: وقتی افراد در مراحل بازتوانی هستند باید از انجام هر گونه حرکتی که به درد شدید منجر می شود، پرهیز کنند زیرا نشانه فشار بیش از حد به عضو آسیب دیده است، البته درد خفیف در حین حرکت درمانی طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر درد شدید باشد باید دوباره با پزشک مشورت کنند.
    
    بیماری های روماتیسمی
    دکتر دهقانی زاده در پاسخ به این پرسش که نقش فیزیوتراپی در بهبود بیماری رماتیسم چیست، می گوید: بیماری های رماتیسمی شامل بیماری های مفاصل و بافت نرم هستند. در این افراد هدف از توانبخشی، بهتر شدن حرکت مفصل، کم شدن تورم، افزایش قدرت و استقامت عضلات و جلوگیری از تغییر شکل مفصل است. کلید اصلی کاهش درد در این افراد، کم کردن فشار به مفصل است. اکثر افراد فقط وقتی مفاصل دچار التهاب و درد هستند به آنها فشار کمتری وارد می کنند، در حالی که باید همیشه از روش های حفظ مفصل استفاده کنند. مثلادر مورد دست، محکم گرفتن اشیا هنگام انجام اعمالی مانند نوشتن، بافتنی، استفاده از پیچ گوشتی و... باعث فشار زیادی به بند انگشتان می شود.
    
    فیزیوتراپی استخوان های پوک
    به گفته دکتر دهقانی زاده، درمان پوکی استخوان معمولانیاز به دستگاه های فیزیوتراپی ندارد، ولی در عوارض آن مثل کیفوز (قوز پشت) شکستگی مهره و لگن و... برای کاهش درد یا راه اندازی مجدد بیمار فیزیوتراپی لازم است. البته درپیشگیری و درمان پوکی استخوان، ورزش یکی از اقدامات مهم محسوب می شود. ورزش هایی مانند دو، تنیس، طناب زدن، وزنه برداری، پیاده روی و اغلب ورزش های هوازی محرک استخوان سازی هستند، اما ورزشی مانند شنا روی توده استخوانی تاثیر چندانی ندارد، گرچه می تواند بر قدرت عضله و سطح درد موثر باشد.
    
    فیزیوتراپی و سالمندان
    دکتر دهقانی زاده درباره نقش فیزیوتراپی در سالمندان می گوید: بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی در سالمندان بیشتر دیده می شود. در سالمندی ممکن است بیماری های ستون فقرات، شکستگی لگن، آرتروز، سکته های مغزی، بیماری پارکینسون و انواع شرایط ناتوان کننده، فرد را درگیر کند. بر این اساس، ضرورت دارد در سالمندان حداکثر تلاش خود را به کار گیریم تا با کمک و همکاری خانواده و ایجاد انگیزه در فرد سالمند، استقلال حرکتی وی حفظ شود. بی حرکتی به پوکی استخوان، تحلیل عضلات، خشک شدن مفاصل و ناتوانی بیشتر فرد منجر می شود. بنابراین هر گونه عامل محدودکننده حرکت از قبیل درد، نداشتن تعادل، سرگیجه، ناراحتی قلبی و... باید زودتر درمان شود تا باعث کم حرکتی و عوارض بعدی آن نشود. نکته حائز اهمیت این که حتی با یک روز بی حرکتی تحلیل عضله شروع می شود و هر روز در بستر ماندن، یک تا 5 درصد از قدرت عضله را کاهش می دهد. وی تاکید کرد: ایجاد انگیزه در فرد سالمند برای حفظ حرکت و استقلال فردی در انجام فعالیت های روزمره، اهمیت بسیاری دارد. فیزیوتراپی نقش زیادی در سلامت سالمندان دارد و البته همکاران کار درمان نیز می توانند در راه اندازی مجدد بیماران سالمند و توانبخشی حرکتی آنان نقش موثری ایفا کنند.
    
    کودکان در فیزیوتراپی
    دکتر دهقانی زاده با اشاره به این که در اطفال، فیزیوتراپی کاربردهای متفاوتی دارد، می گوید: فیزیوتراپی در مورد کودکان معمولابرای افزایش کارکرد عضلات یا رباط هایی که دچار آسیب شده اند یا جراحی روی آنها انجام شده به کار می رود.​ وی ادامه می دهد: معمولااطفالی که دچار فلج مغزی و معلولیت های حرکتی هستند، نیاز به فیزیوتراپی دارند. این کودکان ممکن است مهارت های حرکتی لازم برای سینه خیز رفتن، راه رفتن، نگهداری اشیا، نوشتن و غذاخوردن را به اندازه کافی کسب نکرده باشند. بر این اساس، فیزیوتراپی در کودکان بیشتر به منظور اصلاحات حرکتی صورت می گیرد. البته به منظور کاهش درد نیز پزشک در موارد خاصی فیزیوتراپی تجویز می کند، اما ممکن است، استفاده از بعضی دستگاه های فیزیوتراپی در کودکان به علت آسیب به صفحه رشد مضر باشد.
     
منبع: روزنامه جام جم، ش 4054 تاریخ 3/6/93، ص16 (سلامت)، نویسنده: هانیه ورشوچی

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 91508
نویسنده : فرهام

این علائم از وجود بیماری ام اس خبر میدهد

شایع ترین علایم اولیه بیماری MS مشکلات بینایی هستند از نظر بالینی به نام اختلال عصب بینایی است التهاب عصب بینایی باعث مختل شدن مرکز بینایی شخص است. این می تواند سبب تاری دید در یک یا هر دو چشم، دو بینی یا از دست دادن کنتراست و رنگ های روشن شود.

مولتیپل اسکلروزیس(MS) یک بیماری با علائم غیر قابل پیش بینی است که می تواند در شدت متفاوت است. در حالی که برخی از مردم تنها خستگی و بی حسی دارند موارد شدید می تواند سبب فلج، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغز شود. MS حدود 2.5میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و زنان را دوبرابر بیشتر از مردان گرفتار میکند و سابقه خانوادگی یک عامل خطرعمده است(انجمنMSملی،2012)

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟
اسکلروز چندگانه یک اختلال پیشرونده خود ایمنی که در آن پوشش های محافظ سلول های عصبی آسیب دیده است و باعث کاهش عملکرد در مغز و ستون فقرات است.علیرغم این که بیماری ام اس در سال 1868 کشف شده است ولی علت MS تا حد زیادی به صورت رمز و راز باقی مانده است. محققان می دانند آسیب عصبی است که دراثر التهاب ایجاد می شود اما علت التهاب هنوز ناشناخته است.


علائم زود هنگام بیماری ام اس
MS و مشکلات چشم - شایع ترین علایم اولیه بیماری MS مشکلات بینایی هستند از نظر بالینی به نام اختلال عصب بینایی است التهاب عصب بینایی باعث مختل شدن مرکز بینایی شخص است. این می تواند سبب تاری دید در یک یا هر دو چشم، دو بینی یا از دست دادن کنتراست و رنگ های روشن می شود.

سوزن سوزن شدن و بی حسی
از آنجا که MS تحت تاثیر اعصاب مغز و ستون فقرات (مرکز پیام بدن) قرار دارد می تواند سیگنال های متضاد در اطراف بدن ارسال کند. گاهی اوقات، هیچ سیگنال فرستاده نمی شود که منجر به شایع ترین علامت، بی حسی می شود. بی حسی بیشتر شامل صورت، بازوها، پاها و انگشتان می شود. احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی شایع ترین علائم هشدار دهنده MS می باشد.

درد و اسپاسم عضلانی
درد مزمن و اسپاسم عضلانی غیر ارادی نیز با مولتیپل اسکلروزیس می باشد. در یک مطالعه، در جامعه ملی مولتیپل اسکلروزیس، نشان داد که نیمی از بیماران MS دارای درد مزمن هستند.سفتی یا گرفتگی (اسپاسم) نیز شایع است و شامل احساس سفتی عضلات یا مفاصل و غیر قابل کنترل، حرکات تند و سریع و دردناک اندامد که اغلب پاها را تحت تاثیر قرار می دهد اما کمر درد نیز رایج است.

خستگی و ضعف
در مراحل اولیه MS خستگی و ضعف غیر قابل توضیح 80 درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد (MS انجمن ملی 2012) خستگی مزمن وقتی که اعصاب ستون فقرات بدتر شود رخ می دهد. معمولا خستگی به طور ناگهانی ظاهر می شود و برای هفته ها قبل از بهبود طول می کشد. در ابتدا ضعف قابل توجه در پاها وجود دارد.

مشکلات تعادل و سرگیجه
سرگیجه و مشکلات در هماهنگی و تعادل در میان شایعترین مشکلات حرکتی برای افراد مبتلا بهMS می باشد. این بیماری مانع از حرکت می شود چرا که مردم اغلب احساس سرگیجه دارند درسرگیجه محیط اطراف فرد میچرخند این اتفاق فرد با ایستادن فرد می افتد.

مثانه، روده و اختلال عملکرد جنسی
مثانه ناکارآمد علامت دیگری است که تا 80 درصد در افراد مبتلا به MS رخ داده است (MS انجمن ملی، 2012). این می تواند شامل تکرر ادرار، غرایز قوی برای ادرار کردن، یا عدم توانایی در نگه داشتن ادرار، در طول روز یا شب باشد. خوشبختانه، نشانه های مربوط به ادرار قابل کنترل هستند. بندرت افراد مبتلا به MS نیز یبوست، اسهال و یا از دست دادن کنترل روده را تجربه کنند. برای افراد با MS به دلیل حملات سیستم اعصاب مرکزی که سبب آغاز MS می شود. در تحریک جنسی نیز می تواند سبب مشکل شود. اختلال نعوذ در مردان و کاهش میل جنسی نسبت به گذشته در هر دو جنس وجود دارد.

ام اس,علائم ام اس,بیماری ام اس,نشانه های ام اس,مشکلات ام اس,مقابله با بیماری ام اس

مشکلات شناختی
حدود نیمی از افراد مبتلا به MS نوعی مانعی برای رشد عملکرد شناختی خود دارند. این می تواند شامل: مشکلات حافظه، توجه پایین، مشکلات زبان و همراه با آن مشکلات روانی، افسردگی و سایر مشکلات هیجانی رایج است.

اختلالات خلقی
افسردگی اساسی با توجه به برخی از مطالعات در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شایع است. همراه با افسردگی، استرس های MS نیز می تواند تحریک پذیری، نوسانات خلقی و حالتی که pseudobulbar نامیده می شود و شامل حملات گریه غیرقابل کنترل و خنده می باشد. علایم دیگراشخاص با ام اس علائم یکسانی ندارند و در هر حمله با علائم متفاوت مانند(از دست دادن شنوایی، تشنج، لرزش غیر قابل کنترل، مشکلات تنفسی، لکنت زبان، مشکل در بلع) ظاهر می شود.

پیشرفت و شدت بیماری ام اساسکلروز متعدد برای جامعه پزشکی به دلیل تغییرپذیری در شدت و بروز علائم، اغلب گیج کننده است. حمله می تواند چند هفته طول کشیده و سپس ناپدید شود. با این حال، عود بیماری می تواند به تدریج بدتر و غیر قابل پیش بینی و می تواند نشانه های مختلف داشته باشد.تشخیص زود هنگام بیماری ممکن است از پیشرفت سریع MS پیشگیری کند.

آیا MS ارثی است؟
MS لزوما ارثی نیست. با این حال، در صورتی که دارای یک خویشاوند نزدیک دارای MS هستید شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارید عموم مردم تنها یک دهم درصد شانس ابتلا به MS دارند اما کلینیک مایو گزارش می دهد اگر شما یک خواهر و برادر یا پدر و مادر دارای MS دارید یک تا سه درصد شانس ابتلا به MS داریدوراثت تنها فاکتور برای تعیین MS نیست. در دو قلوهای مشابه در صورتی که یکی از دوقلوها به این بیماری مبتلا باشد فقط 30٪ شانس ابتلا به MS در قل دیگر وجود دارد ژنتیک قطعاً یک عامل خطر است اما تنها عامل نیست.

تشخیص ام اس
یک معاینه عصبی، که برای تعیین کاهش عملکرد عصب انجام می شود. معاینه چشم، یک معاینه ازدرون چشم انجام می وشدگرفتن مایع نخاع، که در آن یک نمونه از مایع نخاع با یک سوزن بلند برای تست گرفته می شود.

مادرانه : لطفا قبل از هرگونه تشخیص و یا فکری درمورد خودتان، به پزشک مراجعه کنید.

           منبع : مادرانه
منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



فیروزه
نوشته شده در 12 مرداد 1393
بازدید : 91687
نویسنده : فرهام

تأثیر فیروزه روی بدن

فیروزه مفرح معده می باشد برای سردرد بسیار مفید است. استفاده از سرمه آن برای چشمها بسیار مفید بوده و آن را تقویت می نماید. کسانی که در شب دید خود را از دست می دهند، استفاده از سرمه فیروزه آنان را درمان می کند. اگر مردمک سفید شده و یا هر مورد دیگری در چشم باشد آن را درمان می کند . 
استفاده از فیروزه باد فتق درد ریه، جنون، درد اعضاء و بسیاری از بیماریها داخلی را درمان می نماید. اگر با شهد استفاده گردد، صرع را درمان، سنگ کلیه را خارج و بیماریهای طحال را درمان می نماید. 
 
تأثیر فیروزه روی روح و روان
- استفاده از انگشتر فیروزه به قلب آرامش می دهد.
- خوف و وحشت را از آدمی دور می سازد.
- دشمنان را دور و آدمی را بر آنها غالب می سازد.
- انسان را در مقابل حوادث برق حفاظت کرده و نمی گذارد که آدمی در آب غرق گردد.
- جانوران موذی و گزنده را دور می سازد و نمی گذارد که آنها به آدمی آسیب برسانند .
 - اول ماه جدید زمانی که به ماه نگاه کردید، به فیروزه بنگرید، برکت و دولت برای شخص آورده و او را بی نیاز می نماید . 
 - استفاده از رنگ آبی آن مفیدتر است. 
- برای زن حامله مفید و محافظ است.
 - استفاده از آن در آدمی احساس محبت، عشق، علم و هنر را ترقی می دهد و برای ترقی در علم و هنر بسیار مفید می باشد.
 - قلب و چشم را تقویت می نماید.
- برای ترقی در علم و هنر بسیار مفید می باشد.
- قلب و چشم را تقویت می نماید.
 - به همراه هر کسی که باشد، از برق گرفتگی، غرق شدن، نیش جانوران موذی، نظر بد و قتل و کشته شدن در امان است و با کسانی که مزاج بادی دارند موافق می باشد.
- فیروزه در اثر تغییرات هوا زمانی درخشنده و زمانی تار و مکدر می گردد.
 - در اثر تغییرات روغن و تیره می گردد. 

استفاده از خواص درمانی فیروزه قدمت طولانی دارد. از این سنگ برای درمان سردرد، مشکلات چشمی، تب و گزش حشرات استفاده می شده است. برای مثال فیروزه را به صورت پودر در آورده و آن را به مریض که از درد شکم رنج می برد می خوراندند. 

فیروزه همچنین خواص ماوراءطبیعی نیز دارد که گفته می شود بدلیل اینکه سنگی هارمونیک است برای آرام کردن بیماران عصبی مؤثر می افتد و استرس را از بیماران دور  می کند و دوستی ها را گسترش می دهد. این سنگ، سنگ صلح و آرامش است. باعث افزایش ایمنی در برابر اهریمن شده و قدرت عشق و دوستی و صداقت و عقل و حکمت را فزونی می بخشد. 

استفاده از خواص درمانی فیروزه قدمت طولانی دارد. از این سنگ برای درمان سردرد، مشکلات چشمی تب و گزش حشرات استفاده می شده است. برای مثال فیروزه را به صورت پودر درآورده و آن را به مریض که از درد شکم رنج می برد می خوراندند. فیروزه همچنین خواص ماوراء طبیعی نیز دارد که گفته می شود بدلیل اینکه سنگی هارمونیک است برای آرام کردن بیماران عصبی مؤثر می افتد و استرس را از بیماران دور می کند و دوستی ها را گسترش می دهد.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



صدف
نوشته شده در 12 مرداد 1393
بازدید : 92094
نویسنده : فرهام

ثرات شفا بخش صدف

صدف های دریایی مانند کریستال ها و گوهرها از مواد معدنی تشکیل نشده اند و موجودات زنده دریاها  منبع اولیه حیات آنها هستند. صدف های دریایی مانند کریستال ها و گوهرها از مواد معدنی تشکیل شده اند و موجودات زنده دریاها که منبع اولیه حیات هستند آنها را می سازند.
 صدف ها با روشی به جز روش سنگها و گوهرها بر روی ما تاثیر گذاشته و میل به زندگی و ضربان حیات را به ارمغان می آورند. فرهنگ های باستانی جهان از قدرت شفابخش صدف ها آگاهند؛ ولی افسوس اغلب ما درباره نیروی شفابخش خارق و العاده این هدایای دریای که در سراسر سواحل زیبای دریای خزر و خلیج فارس انباشته شده چیزی نمی دانیم. مرجان، مروارید و صدف ها آفریده هائی هستند که قدرت جذب و هدایت امواج انرژی را دارند و می توانند از آنها برای درمان بیناری های جسمانی و روحی روانی و دفع انرژی های منفی و کسب آگاهی و رسیدن به بینش برتر استفاده کرد.
 هفتاد درصد سطح کره زمین و هفتاد درصد وزن بدن ما را آب تشکیل می دهد. آب زادگاه و مبدا پاکی است که تمام موجودات زنده خیات خود را از آن به دست آورده اند و صدف ها، مرجان ها و مرواریدها نیز انرژی خود را از آب دریا میگیرند و سپس به انسانها انتقال می دهند به همین دلیل ما خیلی تحت تاثیر عنصر آب هستیم.

به طور کلی در کف دست های انسان های زمینی ( مخصوصا" کف دست راست) چاکرایی به نام «مرکز خورشدی» وجود دارد که با قرار گرفتن در هاله ی افراد دیگر شروع به فعالیت نموده و انرژی های مثبت و شفادهنده ارسال می نماید. چنانچه این سنگ نیز هنگام انرژی دادن حضور داشته باشد، انرژی های مثبت قوی تری ساطع می نماید.

خواص درمانی
کهربا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهدو برای درمان آلرژی ها و ناراحتی های پوستی بسیار مفید است. مالش کهربا بر روی نواحی دردناک پشت و مفاصل و نقاطی که ورم آن تازه و گرم است تأثیر خوبی دارد. کهربا بهترین علاج برای بند آوردن خونریزی بوده و برای تقویت معده نیز مفید است. کهربا دارای ارتعاشات مغناطیسی فراوان و قوی بوده و برای درمان بیماری های عصبی به ویژه میگرن و تعادل بخش ههای مختلف مغز مفید است. از کهربا به عنوان ماده دارویی استفاده های سنتی زیادی می شده است.

تاثیر بر بدن: کهربا از جمله سنگ های شفابخش و بسیار متنوع و نیرومند است و عملی شگفت انگیز بر علیه آلرژی ها، اگزوما و بثورات پوستی دارد. همچنین آلرژی هایی که از حیوانات و گرده های گل ایجاد می شوند و تب یونجه و غیره ... را شفا می بخشد.

این سنگ درد دندان را در بچه ها، ناراحتی های ریشه دندان در افراد بالغ و سایر ناراحتی های دهان و ... را درمان می کند. التهابات مفاصل، بیماریهای مزمن، رماتیسم و دردهای کمر و پشت را کاهش می دهد. بعلاوه این سنگ کمک بزرگی به دردهای ناحیه گلو، زکام، تب، دردهای چشم،‌گوش و عفونتهای مجرای تنفسی مانند برونشیت، سرفه و آسم می کند. کهربا عملکرد کبد و تیروئید را حمایت می کند. زخم ها و التهاب هایی که در قسمت زانو، ساق پا، تهیگاه و ماهیچه های بدن صورت می گیرند، توسط کهربا نیز درمان پذیرند.

1. درمان آرتروز

2. درمان التهاب مفاصل

3. درمان آسم

4. درمان آفت

5. درمان آلرژی

6. درمان اگزما

7. درمان برونشیت

8. درمان تورم پاها

9. درمان اختلالات ستون فقرات

10. درمان تبخال

11. درمان خارش پوست

12. درمان درد صورت

13. درمان دمل و کورک

14. تحریک رشد

15. درمان زخم ها

16. درمان زونا

17. درمان انحراف ستون مهره ها

18. درمان سرفه

19. جزو سنگ های پیشانی وحامی

20. درمان سیاتیک

21. درمان سیا سرفه

22. درمان تصلب شرایین

23. درمان شوره سر

24. درمان صفرا

25. درمان عفونت

26. تقویت عضلات

27. تقویت رباط ها

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



یشم یا جید
نوشته شده در 12 مرداد 1393
بازدید : 91689
نویسنده : فرهام

خواص درمانی یشم یا جید

توضیحات:به‌عنوان محترم‌ترین سنگ در مشرق زمین شناخته شده‌است. در مشرق زمین جید را به‌عنوان مظهری از صلح و آرامش می‌شناسند. زیرا دارای اثرات آرام‌بخش فوق‌العاده‌ای است. جید دارای اثرات عمیقی است و در طول زمان موجب بالا بردن آگاهی افراد می‌شود، تاثیرات منفی را به خود جذب نمی‌کند ولی ارتعاشات درمان‌کننده‌ای را به‌طور مداوم از خود منتشر می‌کند. جید و افراد خانواده‌اش (نفریت و ژادئیت) در رنگ‌ها و الوان دوست‌داشتنی و متنوعی دیده می‌شوند.

سنگ یشم شادی عمیقی در روح ایجاد می کند به همین علت سنگی مناسب برای مدیتیشن است.این سنگ به زندگی احساسی ما تازگی می بخشد و آن را اصلاح و ما را متعادل می کند. نوسانات آرام بخش و موزون یشم باعث تعادل در تمامی بدن می شود. این سنگ طرز کار غدد را حمایت و تشنج و بیماری ریه را درمان می کند.

 

انواع رنگ و خواص آنها:سفید، کرم، زرد، ارغوانی، بنفش، سبز، سرخ: رنگ‌های سفید روشن یا کرمی رنگ اثرات تسکین‌ دهنده‌ای را برروی سیستم عصبی عمومی دارند. رنگ‌های ارغوانی روشن و بنفش اقاقیایی، با مرکز قلب در ارتباطند و احساسات را آرام کرده و متعادل می‌سازند. رنگ‌های سبز تیره‌تر و سبزهای سلطنتی، اثرات درمان‌کننده و متعادل‌کننده‌ای را برروی کل موجودیت فرد دارند. جید میل فداکاری را که با رشد احساسی مرتبط است به‌وجود می‌آورد. یشم سرخ ارتعاشات منفی را از بین می برد و ما را در برابر همه نفوذ ها و نیرو های شوم و بد یمن حمایت می کند. این سنگ باعث رقت قلب، عاطفه و درک و فهم می شود. همچنین باعث تسکین عوارض روده ای، نفخ و یبوست می شود و نیز معده را تقویت کرده و حالت تهوع را از بین می برد. در ضمن لحظه تولد نوزاد، یعنی زایمان را بدون درد می کند. سنگ یشم زرد خیلی شبیه یشم سرخ است و باعث دیدن رویاهای لذتبخش در خواب می شود، نگرانیها را از بین می برد و موجب قابلیت درک و حساسیت می شود. یشم زرد پوست را تصفیه می کند، حس بویایی را زیاد می کند و عمل کبد، کلیه ها و کیسه صفرا را نیز افزایش می دهد.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



لاجورد
نوشته شده در 12 مرداد 1393
بازدید : 91705
نویسنده : فرهام

خواص درمانی لاجورد

مزاج لاجورد ،گرم خشک میباشد ،ناراحتی های سینه و گلو و خلط را درمان مینماید ،خصوصا دافع بیماریهای سوداوی بوده وبیماریهای سوداوی قلب را درمان میکند .تقویت کننده قلب میباشد و نکسیر را بند میکند و سرمه آن بیماریهای چشم را درمان نموده و برای آب مروارید و اشک چشم مفید میباشد .اعصاب چشم را درمان نموده و از افتادن پلکها جلوگیری مینماید.

اگر لاجورد را به گردن بچه ها بیندازیم خوف را از آنها دور نموده و آنان را حفاظت میکند. استفاده از انگشتری آن خوف و ترس را از آدمی دور ساخته و به آدمی ارامش میدهد.

مهمترین خواص لاجورد :

1) تسکین دردهای سر

2) موثر برای فشار خون بالا

3) تحریک کننده قوای ذهنی

4) تقویت کننده قوه درک شهودی

سنگ لاجورد یا « سنگ موازنه روحی » یک متعادل کننده باور نکردنی برای کودکانی است که قابلیتهای روانی فوق العاده ای را از همان دوران اولیه زندگی خود نشان می دهند. رنگ آبی تیره این سنگ باعث تحریک هوشیاری و خودآگاهی و پالایش بصیرت معنوی در کودک می شود. سنگ لاجورد زمینه را برای قبول خود و پذیرش نعمت هایی که به او ارزانی شده است آماده می کند و به کودک کمک می کند که به آگاهی معنوی برسد. این سنگ دارای قدرت های محافظ است و همه حسهای روحی - روانی را تحریک می کند و از همین رو بسیار ارزشمند است.

بطورکلی اغلب نیروها و انرژی های سنگ لاجورد منفی می باشد ولی با اینحال از نیروهای آن حهت کسب انرژی های آرامبخش استفاده می شود.

توصیه می شود افراد مبتلا به بیماریهای کلیوی و ریوی به هیچ عنوان نباید از این نوع سنگ استفاده نمایند چرا که بیماری آنها تشدید می گردد. در واقع این سنگ نباید در هاله ی این افراد قرار گیرد. وجود نوعی نیرو در سنگ لاجورد لاعث بروز بیماریهای مختلف همچون: کم کاری و یا پرکاری غده تیروئید و گاه بیماری های تنفسی می شود. بنابراین توصیه می گردد هرگز سنگ لاجورد را بیش از ده دقیقه بر روی چاکرای پنجم قرار ندهید زیرا برای آن مضر بوده و باعث آسیب آن می شود و بهتر است این سنگ حداقل دومتر از بدن شما دور باشد تا اثر آن بر روی مدارات اطراف بدن توسط امواج و مدارات زمین خنثی گردد.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



مالاکیت
نوشته شده در 12 مرداد 1393
بازدید : 91788
نویسنده : فرهام

خواص سنگ مالاکیت

این گوهر مظهر خلاقیت و تغییر است نقش‌های بسیار زیبایی مثل چشم، مارپیچ و دایره که با نوارهای سایه روشن و به‌طور متناوب قرار گرفته‌اند، بیانگر این نکته هستند که مالاکایت مظهر تغییر است. مالاکایت پیام‌آور این نکته است که آتش سبز در خلاء سیاه جهان نهفته شده‌است. وزن مخصوص مالاکایت بیانگر جسمیت یا مادیت است. اگر می‌خواهیم که دراین کره خاکی دوام بیاوریم باید بر وزن مخصوص غلبه کنیم. با استفاده از پدیده خلاقیت که از طریق مادیت ابراز می‌شود طبیعت روح را درک خواهیم کرد. مالاکایت که جوهر و عصاره تغییرپذیری است، تمام قسمت‌های روح ما را لمس می‌کند.

- مالاکایت سنگ مقدس مصریان باستان بوده و از این سنگ به‌طرق مختلفی استفاده می‌کردند:

- از مالاکایت برای محافظت و مراقبت زنان در دوران بارداری استفاده می‌کردند.

- مالاکایت را برروی بدن قرار می‌دادند تا از اثرات درمان‌کننده، متعادل‌کننده و هماهنگ‌کننده مالاکایت برای کل موجودیت فرد استفاده شود.

- مالاکایت را پودر کرده و از آن خمیری می‌ساختند و این خمیر به عنوان داروی چشمی و نیز به منظور آرایش و زیبایی چشم‌ها استفاده می‌کردند.

- مالاکایت جسم فیزیکی، چشم درونی، قلب و کل موجودیت فرد را درمان می‌کند.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



الماس
نوشته شده در 12 مرداد 1393
بازدید : 91630
نویسنده : فرهام

تأثیر الماس روی بدن

 

حکمای یونانی چنین گویند که مزاج الماس گرم و خشک بوده و درجه کم آن مزاج سرد و خشک دارد. استفاده تعلیق از آن یعنی به صورت گردنبند تقویت کننده قلب است، در کتاب مخزن الادویه نوشته شده اگر الماس را بر شکم ببندید، ناراحتی و مشکلات دستگاه گوارش را دور کرده و هضم را آسان می کند، همچنین معده را تقویت می نماید.

 

اگر بیماران فلج لقوه، رعشه، جذام، جذر، صرع و کسانی که بیماریهای پوستی دارند در چشمه معدن الماس غسل کرده، حمام کنند، بیماریهای آنها درمان می گردد. اگر به شکل مثلث از الماس استفاده گردد بیماری صرع را درمان می نماید. از پودر آن اگر برای دندانها استفاده شود، دندانها سفید و براق شده و بسیار محکم و سخت خواهد شد، اما هرگز این کار را نکنید چون الماس زهر خطرناکی است و اگر داخل معده گردد آدمی را هلاک می نماید، احیاناً اگر با چنین مشکلی مواجه شدید علاج آن استفاده از شیر تازه گاو می باشد تا اینکه بهبودی کامل پیدا کرده، سپس از ماهی استفاده کنید.
الماس یبوست های بسیار سخت را درمان می نماید و برای زیادی عمر و تندرستی بسیار مفید است.
تأثیر الماس روی روح و روان در کتاب مخزن اکسیر چنین نوشته شده که استفاده از الماس، بیماری را دور و به جسم آدمی صحت کامل می دهد ترس و خوف را از آدمی دور می نماید، زنانی که بیماری زنانه دارند اگر الماس را به زانوی خود ببندند، بیماری از آنها دور می شود، اگر بر بازو بسته شود بر تمامی دشمنان غلبه و آنان را تباه خواهد نمود، در میان زن و شوهر محبت ایجاد می کند. استفاده از الماس قدرت اراده را زیاد، حافظه را قوی و عقل را زیاد می کند. فکر و ناراحتی را از آدمی دور می نماید ، قدرت بدنی را تقویت می کند. کسی که از الماس استفاده کند از حوادثی که در اثر برق به وجود می آید مصون است.
بستن آن بر روی معده دل پیچه، درد شکم و معده را دور می نماید. قلب را تقویت کرده و دفع کننده خوف و هراس می باشد، سحر و جادو را از آدمی دور کرده و حفاظت می نماید، زایمان را آسان می کند. در زمان خواب اگر بر روی سر بسته شود خواب و خیالات بد را دور می کند، هیچ جانور گزنده و موذی به آدمی آسیب نمی رساند.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



آمیتیست
نوشته شده در 12 مرداد 1393
بازدید : 92035
نویسنده : فرهام

تأثیر آمیتیست بر روی بدن

 

این سنگ نوعی کوارتز است که عمدتاً به رنگ ارغوانی است. ماهیت و خواص آن مانند عقیق می باشد، فرق آن فقط به دلیل داشتن رنگ آبی و ارغوانی آن است. آمیتیست بیشتر به رنگ ارغوانی وجود دارد که در کنار طلا بسیار زیبا و دل انگیز می شود. بر روی آن بیشتر کنده کاری می کنند.

 

تأثیر آن روی روح و روان
استفاده از این سنگ باد معده را از بین برده و حس ذائقه را در آدمی زیاد می سازد. اعتقاد حکما بر این است برای ترک عادت ناپسند، بسیار مفید بوده و استفاده از آن کمک بزرگی برای ترک عادت ناپسند است، وجه تمسیه نام آن هم صرفاً به همین دلیل می باشد که معنی آن ترک شرابخواری می باشد. بهترین نوع آن رنگ ارغوانی و بنفش آن می باشد. بنابراین هر کس می خواهد عادت یا عادات ناپسند خود را به دست فراموشی بسپارد این جواهر یار و همدم خوبی می تواند برای او باشد. کسانی که کارشان در ارتباط با فلزات است استفاده از این سنگ در کارشان برکت به همراه خواهد داشت.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



عقیق سلیمانی یا بابا قوری
نوشته شده در 12 مرداد 1393
بازدید : 91737
نویسنده : فرهام

خواص عقیق سلیمانی یا باباقوری

 باباقوری در اصل یک نوع سنگ خاصی نیست بلکه به یک شکل خاص از سنگها گفته می شود باباقوری به سنگ هایی گفته می شود که یک یا چند طرح دایره یا بیضی شکل برروی خود دارند که به این دوایر چشم های باباقوری گفته می شود. اکثر بابا قوری هایی که وجود دارد همان عقیق سلیمانی است ولی گاها عقیق خراسانی یا دیگر سنگ ها هم باباقوری دارند.

تقویت کننده حس شنوایی، ناخن، پوست، چشم، پا و موها، محرک جریان خون، نیرو دهنده قلب و کلیه و طحال و اعصاب، از بین برنده سستی، نیرو و قدرت می دهد، فکر و جسم را متعال و اندوه را دور می سازد،افزاینده شهامت، به کشف حقایق کمک می کند، برطرف کننده استرس و افسردگی است.

 

تأثیر در بدن

عقیق برای بیماری ها و ناتوانیها ی چشمی بسیار موثر است و همچنین دارویی تقویتی برای دستگاههای تولید مثل می باشد و در واقع از روح جدید حمایت می کند: زیرا در دوران بار داری بسیار تأثیر برنگیز است. می توانیم از این سنگ برای درمان سردردها، گرفتگیهای عضلانی و دردهای پشت استفاده کنیم. برای معالجه بیماری های صرع، کلیه، روده، پروستات، احتقاق و ورم ها نیز می توانیم از آن کمک گیریم. سنگ عقیق ریه ها، معده، کبد و مغز را تقویت می کند و محرکی برای دستگاه گوارش است و بیان و سخنوری را تسهیل می کند.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



عقیق سبز
نوشته شده در 12 مرداد 1393
بازدید : 91643
نویسنده : فرهام

خواص سنگ عقیق سبز

تقویت نقاط مختلف بدن و برقراری تعادل و هماهنگی در آنها، زدودن انرژی های منفی از محیط ،پاکسازی هاله از انرژیهای منفی ،تعادل روح و شادابی و آرامش آن و برطرف شدن غم و اندوه و ناراحتیهای روحی ،باعث اعتماد به نفس در وجود ما می‌شود و قدرت ایمنی می‌دهد ،قرار دادن آن در منزل فضای دلپذیری را ایجاد می‌کند، عقیق سبز برای دیابت و متعادل ساختن درصد قند خون هم مؤثر است، با چاکرای قلب در ار تباط است آن را می‌گشاید فعال و انرژی زا می‌سازد از دردهای احساسی می‌کاهد، روابط به هم ریخته را سامان می‌دهد و حسادت و پر خاشگری و خود خواهی و رنج را به عواطف مثبت تبدیل می‌کند، این سنگ با تحریک کبد به خارج کردن سموم از بدن کمک می‌کند، تزکیه ذهن از افکار منفی و بدیها، خواب شب را آرام و شیرین می‌سازد، جهت درمان خستگیهای ذهنی و جسمی نیز موثر است، مفید جهت دوران بارداری و رشد جنین. 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بهداشت و سلامتی
نوشته شده در 11 تير 1393
بازدید : 91604
نویسنده : فرهام

 

 

بهترین روش برای سفید کردن دندان
 

 

خیلی اوقات افرادی را می‌بینیم که ظاهر بسیار زیبا و شیکی دارند اما وقتی به ما نزدیک می‌شوند و شروع به صحبت می‌کنند با دیدن دندان‌های‌شان کاملا نظرمان عوض می‌شود!

دندان‌های زرد و بد شکل سن را بالا می‌برد و حالت بیمارگونه به چهره می‌بخشد. در حالی‌که دندان‌های سفید، مرتب و درخشان می‌توانند نگاه هر کسی را به خود خیره و زیبایی چهره را دو چندان کنند!

در این مقاله دکتر علی آقازاده و دکتر معصومه حسنی طباطبایی، دندانپزشکان زیبایی، شما را با راه‌های سفید کردن دندان آشنا می‌کنند.

 

اصلا چرا دندانم بد رنگ است؟!

تغییر رنگ دندان می‌تواند به مرور زمان در اثر مصرف سیگار، مواد غذایی نظیر قهوه، چای، نوشابه‌های رنگی، میوه‌های حاوی کاروتن (مثل هویج)، مواد آهن‌دار یا در اثر زیادی فلوراید آب مصرفی یا در اثر بیماری‌هایی مثل یرقان (زردی یا هپاتیت) یا مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین در دوران رشد دندانی (قبل از 8 سالگی، در واقع تتراسایکلین با کلسیم موجود در سطح دندان ترکیب شده و تغییر رنگ ایجاد می‌کند) یا تغییر رنگ در اثر ماده پر شده تاج یا ریشه دندان یا تغییر رنگ در اثر ضربه به دندان به علت خونریزی داخل پالپ دندان ایجاد شود.

استفاده بیش از حد از دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین، داروهای آنتی‌هیستامین و آنتی سایکوتیک و داروهای کنترل‌کننده فشار‌ خون بالا نیز در تغییر رنگ دندان‌ها موثر است.

بلیچینگ، کامپوزیت یا لامینیت؛ بهترین روش برای سفید کردن دندان کدام است؟!

 

خودتان در منزل بلیچینگ کنید!

کم ‌صدمه‌ترین روش درمانی بد رنگی، بلیچینگ است زیرا به مینای دندان آسیب نمی‌رساند.

در روش بلیچینگ در منزل، دندانپزشک از فک بیمار قالب‌گیری کرده و نایت گارد می‌سازد. سپس بیمار در منزل مواد بلیچینگ را داخل نایت گارد ریخته و برحسب غلظت ماده، روزانه بین یک تا 6ساعت داخل دهان قرار می‌دهد.

زمان سفید شدن برای هر فک بین یک تا 2 هفته است. گاهی اوقات، به‌خصوص در موارد بدرنگی ناشی از مصرف تتراسایکلین، این زمان ممکن است به 6 ماه افزایش یابد.

بعضی مواقع حین استفاده از مواد بلیچینگ ممکن است دندان‌های بیمار به سرما حساس شوند. در این موارد بهتر است زمان استفاده از بلیچینگ کاهش داده شود و حتی درمان به مدت یک روز متوقف شود.

البته استفاده از دهانشویه‌ها و خمیر دندان‌های ضد حساسیت به متوقف شدن این‌عارضه کمک می‌کند.

 

اگر صبر و حوصله ندارید ...!

در مورد بیمارانی که مایل به انجام بلیچینگ در منزل نیستند و می‌خواهند سریع‌تر به نتیجه برسند، می‌توان از روش بلیچینگ داخل مطب استفاده کرد.

در این روش پس از تمیز کردن دندان‌ها، لثه توسط محافظ‌های مخصوص پوشانده می‌شود، سپس دندانپزشک با زدن ژل دی اکسید کربن روی دندان (این ژل برخلاف سایر مواد سفیدکننده اثر سوء بر دندان ندارد) لیزر به آن می‌تاباند.

لیزر در زمان بسیار کم آن را اکسید کرده و دندان‌ها را سفید می‌کند. در این روش از 3 نوع لیزر CO2، آرگون و دیود استفاده می‌شود که لیزر دیود از سرعت بیشتری برای سفید کردن برخوردار است.

 

یکی از دندان‌های‌تان سیاه شده؟!

در مواردی که دندان به علت وارد آمدن ضربه، پوسیدگی شدید یا معالجه عصب، سیاه می‌شود پس از انجام معالجه عصب صحیح ابتدا باید تمام مواد تیره و خون‌مرده از داخل تاج دندان تمیز شده سپس مواد سفید کننده را داخل تاج دندان قرار داد و روی آن را پانسمان کرد.

این ماده باید حدود یک تا 2 هفته داخل تاج دندان باشد تا بتواند بدرنگی را برطرف کند. بد رنگی‌های خاکستری بهتر از بدرنگی‌های نارنجی به بلیچینگ پاسخ می‌دهند.

گاهی اوقات هم نیاز به چند جلسه درمان خواهد بود. پس از سفید شدن تاج دندان به حد لازم، مواد سفیدکننده از داخل آن خارج شده و پس از یک هفته پانسمان، با کامپوزیت پر می‌شود.

 

اگر نمی‌خواهید دندان تراش بخورد

از دیگر روش‌های تغییر رنگ دندان استفاده از کامپوزیت است. کامپوزیت‌ها همان مواد سفیدکننده ترمیمی هستند که برای پر کردن دندان‌ها استفاده شده و با چسب‌های دندانپزشکی «باندینگ» به دندان متصل می‌شوند.

از جمله محسنات کامپوزیت‌ها، حفظ نسج سالم دندان است اما کار با کامپوزیت‌ها نیاز به دقت بیشتری دارد بنابراین بهتر است در این مورد به دندانپزشکان متبحر مراجعه کنید.

بهتر است از دندان‌هایی که با کامپوزیت ترمیم شده‌اند برای شکستن تخمه، یخ، استخوان، ناخن و اجسام سخت استفاده نشود چون احتمال دارد ترک خورده و لب پر شوند.

 

نکته‌هایی که نباید فراموش کنید:

 

این دندان‌ها دیگر زرد نمی‌شوند!

یکی دیگر از روش‌های زیباسازی دندان استفاده از لامینیت است. لامینیت پوسته‌ای نازک از جنس چینی است که سطح بیرون و لبه دندان‌ها را می‌پوشاند.

لامینیت گاهی در مطب (فقط با دو بار مراجعه) و گاهی داخل لابراتوار مجهز (در کمتر از دو ساعت) ساخته و روی دندان‌ها تعبیه می‌شود.

روش کار به این صورت است که ابتدا نیم تا یک میلی‌متر از سطح خارجی و لبه دندان تراشیده می‌شود، سپس از دندان‌ها قالب‌گیری شده و قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود.

در جلسه بعدی نیز دندانپزشک آنها را روی دندان‌ها می‌چسباند. رنگ‌پذیری لامینیت کمتر از کامپوزیت‌هاست و البته هزینه آن بیشتر از ترمیم با کامپوزیت است.

 

چراغ قوه سفیدکننده هم داریم!

اگر شما مرتب و به صورت صحیح و دقیق مسواک بزنید و از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید دیگر نیازی به سفید کردن دندان‌های خود پیدا نمی‌کنید.

در بازار کیت‌های سفیدکننده‌ای نیز وجود دارد که همراه آن چراغ قوه‌ای به نام وایت لایت و تیوپ‌های حاوی مواد اسیدی و رنگ بر وجود دارد.

ادعاهای عنوان شده برای این کیت‌ها هیچ کدام پایه و اساس علمی ندارند و چه بسا مضرات زیادی به لثه و دندان نیز وارد می‌کنند.

این مواد فقط توانایی حذف رنگ‌های سطحی را دارند. سفید کردن دندان تکنیک‌های خاص خود را دارد و حتما باید توسط دندانپزشک انجام شود.

 

سفید کردن با محصولات داروخانه‌ای

استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده توصیه نمی‌شود زیرا ذرات ساینده موجود در آنها باعث ساییده شدن مینای دندان می‌شود.

وقتی مینا ساییده می‌شود یا از بین می‌رود دیگر با هیچ چیز نمی‌توان آن را جبران کرد. این مشکل به‌خصوص در طوق دندان‌ها اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود دندان حساس شود. در این صورت مجبور می‌شویم دندان را ترمیم کنیم.

محصولات و نوارهای سفیدکننده دندان که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند هم معمولا اثر موقت و پیش‌بینی نشده‌ای دارند.

غلظت ماده سفیدکننده این محصولات معمولا آنقدر کم است که نمی‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری به مینا یا کل سیستم بدن وارد کند. در واقع تا به حال تحقیقات علمی این موضوع را ثابت نکرده‌اند.

آدامس‌های سفیدکننده هم ممکن است تاثیرگذار باشند اما از آنجایی که غلظت ماده موثره آنها خیلی کم است، باید برای مدت خیلی طولانی مصرف شوند تا تاثیر خود را نشان دهند.

از طرفی هم ممکن است بعد از مصرف طولانی مدت آنها نتیجه دلخواه به‌دست نیاید.

پس بهتر است برای سفید کردن دندان‌ها در ابتدا با دندانپزشک مشورت کنید تا میزان پاسخ‌دهی دندان به مواد سفیدکننده مشخص شود.

سپس دندانپزشک بر اساس آن، روش مناسب را پیشنهاد می‌کند. این عمل اگر با روش‌های علمی توسط دندانپزشک انجام شود دیگر نگرانی از بابت آسیب رسیدن به مینای دندان باقی نمی‌ماند.

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 91478
نویسنده : فرهام
نسخه مناسب چاپارسال به دوستان
آیا مصرف ویتامین به درمان افسردگی کمک می کند؟
کمبود بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی در بدن انسان می تواند باعث نشانه های افسردگی در فرد شود.

آیا مصرف ویتامین به درمان افسردگی کمک می کند؟

پاسخ این سوال این است: «احتمال دارد.»

کمبود بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی در بدن انسان می تواند باعث نشانه های افسردگی در فرد شود. بنابراین چنانچه افسردگی به این علت باشد، خوردن مکمل های غذایی حتماً به شخص کمک می کند و بر عکس، اگر افسردگی شخص دلایل دیگری داشته باشد، خوردن ویتامین ها و مکمل های غذایی کمکی نخواهد کرد. البته مطمئناً به امتحانش می ارزد و خوب است که شخص قبل از مصرف داروهای ضدافسردگی، ابتدا برای مدتی از مکمل های غذایی به مقدار کافی استفاده کند.

در زیر با برخی از ویتامین ها و ارتباط آنها با افسردگی آشنا می شویم.

ویتامین ب- کمپلکس

ویتامین های ب-کمپلکس برای سلامت هیجانی و ذهنی، نقش اساسی دارند. این ویتامین ها در بدن ما ذخیره نمی شوند. بنابراین باید روزانه در رژیم غذایی ما گنجانده شوند. ویتامین های ب توسط الکل، شکر، نیکوتین و کافئین از بین می رود. در نتیجه، تعجبی ندارد که بسیاری از مردم دچار کمبود این نوع ویتامین هستند.

یافته های جدید درباره ارتباط ویتامین های ب- کمپلکس و افسردگی به قرار زیر است:

• ویتامین ب-1 (تیامین ):

مغز انسان از این ویتامین برای کمک به تبدیل قندخون به سوخت و عامل محرّک استفاده می کند و بدون آن، مغز به سرعت بدون انرژی می ماند.

این امر می تواند به خستگی، افسردگی، تندخوئی، زودرنجی، اضطراب و حتی فکر خودکشی بیانجامد. کمبود ویتامین ب-1، همچنین می تواند باعث مشکلات حافظه، کم اشتهایی، بیخوابی و اختلالات گوارشی گردد. مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده، مثل شکر، نیاز ویتامین ب-1 بدن را تامین می کند.

• ویتامین ب-3 (نیاسین ):

سرانجام کشف شد که بیماری پلاگر ( pellagra ) که روان پریشی و زوال عقل از جمله نشانه های آن است، به دلیل کمبود نیاسین بروز می کند. هم اکنون بسیاری از محصولات غذایی حاوی نیاسین هستند و بیماری پلاگر تقریباً ریشه کن شده است. کمبود ویتامین ب-3 می تواند باعث بیقراری، اضطراب و نیز کند ذهنی و کم تحرکی گردد.

• ویتامین ب-5 (اسیدپانتوتنیک ):

نشانه های کمبود این ویتامین عبارتند از خستگی، اضطراب مزمن وافسردگی. ویتامین ب-5 برای ایجاد هورمونها و استفاده از اسیدهای آمینه و استیل کولین ( acetylcholine ) شیمیایی مغز که به کمک هم از انواع خاصی از افسردگی جلوگیری می کنند مورد نیاز است.

• ویتامین ب-6 (پیریدوکسین ):

این ویتامین به پردازش اسیدهای آمینه که عناصر سازنده تمام پروتئین ها و برخی از هورمونها هستند، کمک می کند. این ویتامین همچنین در تولید سروتونین، ملاتونین و دوپامین مورد نیاز است. کمبود ویتامین ب-6 که البته بسیار نادر است، باعث آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن، ضایعات پوستی و آشفتگی ذهنی می گردد. کمبود این ویتامین گاهی در افراد الکلی، بیمارانی که دارای نارسائی کبدی هستند، و خانمهایی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند، بروز می کند. بسیاری از متخصصان تغذیه عقیده دارند که اغلب رژیم های غذایی، به مقدار بهینه و کافی این ویتامین را تامین نمی کنند.

• ویتامین ب-12 :

به دلیل اهمیت ویتامین ب-12 در تشکیل گلبولهای قرمز خون، کمبود آن به مشکلاتی در اکسیژن رسانی که به کم خونی خطرناک موسوم است، منجر می شود. این اختلال می تواند باعث تغییر حالت مداوم، پارانویا (بدگمانی ) ، تحریک پذیری، گیجی، زوال عقل ، توهّم زدگی یا شیدایی و سرانجام به دنبال آن کم اشتهایی، سرگیجه، ضعف، نفس تنگی، تپش قلب، اسهال و احساس سوزش در اندامهای انتهایی مثل دست و پا گردد. کمبود این ویتامین پس از یک دوره طولانی پیش می آید زیرا در کبد انسان برای سه تا پنج سال ذخیره وجود دارد. هنگامی که کمبود ویتامین ب-12 در فردی بروز می کند، معمولاً به خاطر کمبود آنزیمی است که باعث جذب آن در روده می شود. به دلیل آن که با بالارفتن سن از مقدار این آنزیم کاسته می شود، افرد مسن بیشتر در معرض کمبود ویتامین ب-12 هستند.

• اسیدفولیک :

این ویتامین ب برای ترکیب DNA مورد نیاز است. رژیم غذایی نامناسب و عوامل دیگری مانند بیماری، الکلیسم و نیز مصرف داروهای مختلفی چون آسپرین، قرص های ضدبارداری، باربیتورات ها و داروهای ضد تشنج، در کمبود اسیدفولیک دخالت دارند. مصرف این ویتامین مخصوصاً به خانم های باردار توصیه می گردد.

ویتامین ث

کمبود ویتامین ث مستقیماً باعث افسردگی می گردد که باید با استفاده از مکملهای غذایی به برطرف کردن آن پرداخت. استفاده از مکملهای غذایی خصوصاً پس از اعمال جراحی و بیماری های التهابی اهمیت دارد. اضطراب، بارداری و شیردهی نیز نیاز بدن به ویتامین ث را افزایش می دهند. لازم به تذکر است که مصرف آسپرین، تتراسیکلین و قرص های ضدبارداری، ذخیره بدن را به انتها می رساند.

مواد معدنی

کمبود برخی از مواد معدنی نیز می تواند باعث افسردگی گردد.

• منیزیم :

کمبود منیزیم باعث بروز نشانه های افسردگی و همچنین گیجی، بیقراری، اضطراب، توهّم و انواع مشکلات جسمی می گردد. اغلب رژیم های غذایی شامل منیزیم به مقدار کافی نیستند و استرس نیز به شدّت، مقدار منیزیم موجود بدن را کاهش می دهد.

• کلسیم :

کمبود کلسیم بر روی سیستم مرکزی اعصاب تاثیر می گذارد. سطح پائین کلسیم باعث ناآرامی، دلهره، تندخوئی، زودرنجی و بی حسّی می شود.

• روی :

کمبود روی در بدن به بی احساسی ، بی اشتهایی، سستی و خواب آلودگی منجر می شود. با پائین آمدن سطح روی در بدن، ممکن است میزان مس بدن به سطح سمّی افزایش یابد و باعث پارانویا (بدگمانی ) و ترس و وحشت گردد.

• آهن :

افسردگی غالباً نشانه ای از کمبود آهن مزمن است. از دیگر نشانه های کمبود آهن می توان به ضعف عمومی، سستی و بی حالی، خستگی، کم اشتهایی و سردرد اشاره کرد.

• منگنز :

این فلز برای استفاده مناسب از ویتامین های ب-کمپلکس و ویتامین ث مورد نیاز است. منگنز همچنین در تشکیل اسیدهای آمینه نقش دارد و به همین دلیل، کمبود آن می تواند به کاهش سطح ناقل های عصبی و در نتیجه افسردگی منجر شود. این فلز به تثبیت قندخون و جلوگیری از تغییر حالت های مداوم نیز کمک می کند.

• پتاسیم :

کمبود پتاسیم معمولاً به افسردگی، گریانی، ضعف و خستگی منجر می شود.

ترجمه : کلینیک الکترونیکی روان یار


 

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 91474
نویسنده : فرهام

در فصل گرم بهتر است لباس های روشن نخی بپوشید، چون استفاده از لباس های مشکی و نایلونی موجب افزایش دمای بدن به 39 تا 40 درجه می شود. علاوه بر این،تعریق زیاد با چنین پوشش هایی، شرایط مناسبی را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند.

تعریق پوست می تواند عوارض بسیار زیاد و ناراحت کننده ای داشته باشد، اثرات لکه های عرق به صورت جوش هایی روی صورت و گردن کودکان و دانه های سفید براق پرآب،اطراف بینی و زیر پلک های افراد بالغ نمود پیدا می کند که با تعریق مجدد تشدید می شود. علاوه بر آن به علت ترشح عرق، ضایعات عفونی در زیر بغل، کشاله ران و نقاطی مانند اطراف سینه و پشت گردن ایجاد و موجب خارش، التهاب و قرمزی پوست می شود.

کلر آب استخر می تواند باعث ابتلا به اگزماهای شدید پوستی، خشکی شدید پوست و گاهی اوقات ریزش مو شود. بنابراین لازم است پیش و پس از رفتن به استخر، زیر دوش، بدن کاملا شسته شود و پس از استخر از کرم های مرطوب کننده استفاده کرد.

 

 

پوست و ورزش

نکات بهداشتی که در استفاده از وسایل ورزشی در سالن ها باید مورد توجه قرار گیرد:

جنس روکش بیشتر وسایل ورزشی از جنس نایلون است و رطوبت و عرق روی آن باقی می ماند که می تواند باعث ایجاد قارچ و لک روی پوست شود. بنابراین پیش از استفاده از این وسایل حتما باید دوش گرفت سپس برای استفاده از این وسایل، حوله جداگانه ای روی آن انداخت. استفاده از حوله خشک کردن بدن، بر روی وسایل ورزشی باعث می شود که افراد از خود، بیماری قارچی بگیرند. علاوه بر آن، پس از ورزش باید سریع دوش گرفت و بدن خود را با مواد شوینده ای شست و شو داد که از سوی پزشک یا داروخانه توصیه شده است.

 

 

پوست و آفتاب

سوختگی با آفتاب، میزان گلبول سفید بدن را کاهش می دهد. زیرا گلبول های سفید که در مویرگ ها قرار دارند توسط اشعه ماورا» بنفش موجود در نور خورشید از بین می رود.

 

 

پیشگیری از آفتاب سوختگی

از مواجه شدن غیرضروری با آفتاب خودداری کنید.

حداکثر تابش اشعه ماورای بنفش بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر است. در این ساعات در محیط های بسته به سر برید و اگر در محیط بیرون هستید در سایه باشید زیرا سایه می تواند تا 50 درصد باعث کاهش اثرات اشعه ماورای بنفش شود.

در روزهای ابری هنوز اشعه ماورای بنفش وجود دارد و ممکن است آفتاب سوختگی رخ دهد. با بالا رفتن در ارتفاعات، شدت اشعه ماورای بنفش افزایش می یابد. با افزایش ارتفاع هر 300 متر، 4 تا 5 درصد شدت آن افزایش می یابد. بنابراین به کسانی که به کوه نوردی می روند توصیه می شود با توجه به این نکته از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

از گرفتن حمام آفتاب و برنزه کردن پوست باید پرهیز کرد. از رفتن به سالن های مخصوص برنزه کردن و استفاده از اشعه های مصنوعی نیز باید خود داری کرد.

در صورتی که خیلی تمایل به برنزه شدن دارید می توانید از کرم های مخصوص برنزه کردن استفاده کنید تا ضمن محافظت ازاشعه آفتاب، رنگ دلخواه تان را نیز به دست آورید.

 

 

مسمومیت غذایی در فصل گرما

علائم و نشانه های مسمومیت غذایی بسته به علل پیدایش، تفاوت دارند; اما بیشتر مسمومیت ها منجر به بروز یک یا چند نشانه زیر خواهند شد: تهوع، استفراغ، اسهال آبکی، درد شکمی، بی اشتهایی، خستگی و تب.

علائم و نشانه ها ممکن است در عرض چند ساعت پس از خوردن مواد غذایی آلوده یا حتی چند روز بعد شروع شوند. شایع ترین عارضه مسمومیت، کم آبی بدن(از دست دادن شدید آب، املاح و مواد معدنی ضروری) است.

مسمومیت غذایی در اکثر موارد به خودی خود در عرض 48 ساعت بهبود می یابد; اما برای داشتن حسی بهتر نکات زیر را رعایت کنید:

به معده خود استراحت دهید و خوردن و آشامیدن را برای چند ساعت متوقف کنید.

سعی کنید تکه ای یخ را مکیده یا آب کافی بنوشید. پس از بهبود نسبی، به تدریج شروع به خوردن و نوشیدن کنید و از غذاهایی که هضم آن ها ساده تر است شروع کنید. اگر تهوع شما برگشت، دوباره خوردن را قطع کنید. بیماری و کم آبی بدن، باعث خستگی و ضعف شما می شود پس استراحت را فراموش نکنید.

 

 

مقابله و پیشگیری

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس این کارها را فراموش نکنید: دست ها،ظروف و سطوح مربوط به مواد غذایی را مرتب بشویید. مواد غذایی خام را جدا از مواد آماده مصرف، نگهداری کنید.

هنگام خرید، آماده کردن غذا یا نگهداری آن ها، گوشت، مرغ و ماهی را جدا از مواد غذایی دیگر نگه دارید. پخت غذاها باید در درجه حرارت مطمئن صورت گیرد. عوامل بیماری زا اغلب در دمایی بین 63 تا 74 درجه سانتی گراد از بین خواهند رفت.

غذاهای فاسد شدنی را بی درنگ در یخچال یا فریزر قرار دهید. اگر ماده غذایی ای را قرار نیست طی دو روز آینده مصرف کنید حتما در فریزر قرار دهید. مواد غذایی منجمد را در دمای اتاق قرار ندهید. امن ترین شیوه برای آب کردن یخ غذاها، استفاده از یخچال یا مایکروویو (انجمادزدایی) است.

ریختن آب سرد روی غذا نیز شیوه ای مطمئن خواهد بود. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید;اگر به سلامت غذایی اطمینان ندارید، آن را مصرف نکنید.

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



5 توصیه برای افطار تا سحر
نوشته شده در 11 تير 1393
بازدید : 91915
نویسنده : فرهام

 

با شروع ماه مبارک رمضان و طولانی بودن ساعات روزه داری بدن احتیاج به مواد غذایی دارد تا بتواند سوخت و ساز بهتری داشته باشد.

 پیام فرهبخش متخصص تغذیه گفت: با شروع ماه مبارک رمضان و طولانی بودن ساعات روزه‌داری بدن احتیاج به مواد غذایی دارد تا بتواند سوخت و ساز بهتری داشته باشد.

وی افزود: بهترین غذاها در این ماه غذاهایی است که حجیم نباشند زیرا غذاهای حجیم رابطه‌ای با رفع گرسنگی ندارد.

وی ادامه داد: وعده‌ی سحر بهتر است مشابه وعده ناهار غذاهای مصرف کنند مانند پلو و خورشت اما مایعات زیاد مصرف نکنند و حتی المقدور وعده‌ی سحری را میل کنند حتی اگر اندک باشند.

وی اظهار داشت: برای باز کردن افطار توصیه می‌کنیم ابتدا یک چای یا آب گرم بخورند و از خوردن غذاهای خیلی چرب و سنگین که ایجاد ورم و نفخ می‌کند خودداری کنند و غذاهایی مانند حلیم، نان و پنیر و آش مصرف کنند.

فرهبخش گفت: برای جلوگیری از افت قند در طول روز، روزه داران در وعده‌ی افطار و سحر حتما باید قند طبیعی مانند خرما استفاده کنند.

فرهبخش خاطر نشان کرد: بهتر است شام در ساعت 11 شب و با غذاهای معمولی و سبک مثل کوکو و کتلت استفاده کنند.

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



فواید کوهنوردی
نوشته شده در 11 تير 1393
بازدید : 91606
نویسنده : فرهام

کوهنوردی فواید زیادی دارد که اکنون به چند مورد اشاره می شود:

1- تاثیر کوه نوردی در باز شدن مویرگهای بدن :

 مویرگهای بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار 15% ظرفیت خودشان باز و فعال هستند ولی در حین کوه نوردی مویرگها 95% فعال می شوند ، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگها به نقاط مختلف بدن می رسد لذا با باز شدن و فعال تر شدن مویرگها ، مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشترو کیفیت سودمند تر به مغز و عضلات و احشای داخلی بدن می رسد .

2- تاثیر کوه نوردی در جلوگیری از بیماریهای قند خون ( دیابت ) :

در موقع کوه نوردی ، متابولیسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند ، کلسترول ، پروتئین ها و اسید اوریک به بهترین وجه صورت می گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند .

3- تاثیر کوه نوردی در از بین رفتن چربی بدن :

در موقع فعالیت ورزشی و بخصوص در کوه نوردی ، کالری مورد نیاز بدن به 3 برابر افزایش پیدا می کند. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند ، از طرفی در موقع فعالیت ورزشی ، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند .

4- تاثیر کوه نوردی در زیاد شدن میزان خون در عضلات :

در موقع کوه نوردی مقدار خون موجود در عضلات بدن 20 برابر افزایش پیدا می کند و پر خون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر بشوند .

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



نرمش هایی برای رفع کمر درد
نوشته شده در 11 تير 1393
بازدید : 91588
نویسنده : فرهام

نرمش هایی برای رفع کمر درد

به کمک این نرمش ها کمر درد خود را می توانید آرام کنید.


660 4

 

1.ایستادن همسترینگ

مانند شکل زیر بایستید یک پای خود را روی یک نیمکت کم ارتفاع یا یک سکو قرار دهید و دو دست را جفت کنید کمی به سمت جلو خم شوید.


196 5

               

 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , دانلود نرم افزار اموزشی دبستان , ,



قلب خود را شارژ کنید...
نوشته شده در 11 تير 1393
بازدید : 91368
نویسنده : فرهام

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , عاشقانه , دانلود نرم افزار اموزشی دبستان , ,



ورزش درمان افسردگی و اضطراب
نوشته شده در 11 تير 1393
بازدید : 91705
نویسنده : فرهام

حتما شما هم بارها شنیده اید که با ورزش کردن می توان افسردگی و اضطراب را کاهش و حتی ازبی برد و شاید ورزش آخرین راه حلی باشد که می خواهید برای بهبود وضعت روحی و روانی خود انجام دهید.اما در واقع ورزش و انگیزه به پرداختن به آن می تواند تغییرات بزرگ تری ایجاد کند. در این مطلب شما را راهنمایی می کنیم تا با نگاه واقع بینانه ورزش را شروع کنید و با انگیزه کافی آن را ادامه دهید.

 ورزش نه تنها می تواند آرامش را به شما هدیه دهد بلکه باعث شود که احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشید و مانع از بازگشت افسردگی و اضطراب بعد از بهبودی شود.علاوه بر این به بهبود خلق و خوی نیز کمک کرده همچنین به پیشگیری و بهبود بیماری های از جمله فشار خون بالا، دیابت و آرتروز نیز کمک می کند.

  
منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,
:: برچسب‌ها: ادامه مطلب ,



بازدید : 91610
نویسنده : فرهام

چرا بانوان نسبت به آقایان نیاز مبرمی به پرداختن به ورزشهایی از جمله کوهنوردی و پیاده روی دارند؟ اگر علاقمند به دریافت پاسخ این سؤال هستید به شما خواننده محترم توصیه می کنم مطلبی که در ذیل آمده است را بخوانید. 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,
:: برچسب‌ها: ادامه مطلب ,



در چه ساعاتی بهتر است ورزش نکنیم؟
نوشته شده در 11 تير 1393
بازدید : 91566
نویسنده : فرهام
 

یک متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه ورزشکاران باید حتی الامکان از انجام تمرینات شدید در ساعات 10 تا 3 بعدازظهر خودداری کنند گفت: بهتر است ورزشکاران 15 تا 20 دقیقه قبل از گرم کردن و سرد کردن بدن خود حدود 250سی سی آب مصرف کنند.
 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,
:: برچسب‌ها: ادامه مطلب ,



ورزش کردن در دوران بارداری
نوشته شده در 11 تير 1393
بازدید : 91863
نویسنده : فرهام
 

 اکنون که باردارم، آیا هنوز می توانم ورزش کنم؟ چه فعالیت های بدون خطر و چه فعالیت های خطرناکند؟ چه مقدار فعالیت بدنی باید انجام دهم؟ این ها سوالاتی هستند که برای خانم های باردار پیش می آید.که اکثر خانم ها با طرز فکر اشتباهی که دارند از ورزش کردن جلوگیری می کنند. ما با مقاله زیر نشان می دهیم که نه تنهای ورزش کردن مضر نیست بلکه فواید بسیاری هم دارد. و به طور کلی باید گفت برای زنان بارداری که هیچگونه عوارض پزشکی ندارند، پیش از بارداری نیز هیچگونه فعالیت ورزشی نداشته اند ، فعالیت های بدنی نه تنها بدون خطر بلکه مفید نیز هستند.

 


  ورزش بارداری

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,
:: برچسب‌ها: ادامه مطلب ,



بازدید : 91786
نویسنده : فرهام
 فکر می کنید کدامیک تناسب اندام بیشتری دارند: جوان 20 ساله تنبل یا فرد 50 ساله فعال؟ تحقیقی جدید که در مرکز ورزش در پزشکی K.G. Jebsen دانشگاه علوم و فناوری نروژ (NTNU) انجام شد مدرک آماری را ارائه می کند که نشان می دهد فرد 50 ساله به همان اندازه فردی با 30 سال سن کمتر از نظر سلامتی برابری می کند. محققان مرکز K.G. Jebsen می گویند عامل کلیدی برای این مسئله ورزش – چقدر و با چه شدتی – است.
میانسالان علاقمند به ورزش که احتمالا از اثرات پیری بر تناسب اندام کلی شان دلسرد شده اند می توانند به تحقیق انجام شده در مرکز ورزش در پزشکی J.G. Jebsen دانشگاه علوم و فناوری نروژ (NTNU) دلگرم شوند. اولریک ویسلوف ، مدیر مرکز جبسن و محقق اصلی این مطالعه می گوید در تعیین سطوح تناسب اندام فعالیت بدنی بسیار مهمتر از سن است، و فرد 50 ساله فعال می تواند به همان اندازه فرد 20 ساله بی تحرک دارای تناسب  اندام باشد
منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,
:: برچسب‌ها: ادامه مطلب ,



بازدید : 91573
نویسنده : فرهام
1 دقیقه بعد از خوردن نوشابه :
۱۰ قاشق چایخوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجودخوردن این حجم شکر دچار حالت تهوع و استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، کمی طعم آن را می‌گیرد و به ظاهر شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.
 20 دقیقه بعد :
قند خون‌تان بالا می‌رود و به ترشح ناگهانی و یکجای انسولین منجر می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود و نکته خطرناک و مهم اینجاست که بیشتر این چربیها در بدن ذخیره شده و یکی از عوامل اصلی چاقی می شود
 
منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,
:: برچسب‌ها: ادامه مطلب ,



بازدید : 91530
نویسنده : فرهام

علت کمردرد در بچه ها در غالب اوقات به علت کشیدگی و اسپاسم عضلات کمر است که آن هم بدنبال انجام فعالیت های ورزشی است. این درد ها در غالب اوقات با کمی استراحت و بعد از 2-1 هفته از بین میرود. کمردرد در بچه وقتی بیش از یک ماه طول میکشد جدی است و باید علت آن بدقت بررسی شود.

بروز کمردرد در بچه ها طبیعی نبوده و باید جدی گرفته شود. در بچه ای که کمردرد دارد احتمال اینکه علت درد مشکل جدی باشد بیش از بالغین است. بخصوص اگر سن بچه کمتر از 4 سال باشد یا کمردرد همراه با تب، کاهش وزن، ضعف و گزگز اندام تحتانی، مشکل در راه رفتن، انتشار درد به اندام تحتانی، مشکلات مثانه یا دستگاه گوارش باشد یا درد آنقدر شدید باشد که مانع خوابیدن بچه شود.

اگر کمردرد بچه بیش از چند روز طول بکشد یا بدتر شود حتماً با پزشک مشورت کنید.

در کمردرد بچه ها علائم زیر نشانه خطر هستند و با دیدن آنها باید به پزشک مراجعه کرد

  • کمردردی که بیش از یک ماه طول بکشد
  • کمردردی که مانع انجام فعالیت های روزانه بچه شود
  • وجود علائمی مانند تب، سرفه یا مشکلات ارداری و گوارشی
  • انتشار درد به اندام تحتانی
  • سن کمتر از شش سال
  • سابقه ضربه شدید به ستون مهره
  • کمردرد شبانه

 

علت های کمردرد بچه ها چیست

مهمترین علل کمردرد در بچه ها عبارتند از :

کشیدگی عضله

کشیدگی عضلات اطراف ستون مهره شایعترین علت کمردرد در بچه ها و نوجوانان است. این درد ها معمولاً به چند روز استراحت و مصرف دارو و تقویت عضلات شکم و کمر جواب داده و خوب میشود. بعضی از نوجوانان کمردرد های شدیدتری دارند که معمولاً علت آنها سفت بودن عضلات همسترینگ ( عضلاتی که در سطح داخلی و کشاله ران قراردارد) و ضعف عضلات شکم است. اغلب این درد ها با نرمش های کششی و تقویتی خوب میشوند.

      

                       بیماری شوئرمن                                         فرد طبیعی

کمر قوز دار یا کیفوز Kyphosis

 

در نوجوانان قوس زیاد بالای کمر که بصورت قوز کردن است و کمر را به جلو خمیده میکند میتواند موجب کمردرد شود. افزایش قوس کمر در این افراد بصورت افزایش قوس ستون مهره در ناحیه سینه ای است و به آن کیفوز شوئرمن Scheuermann’s kyphosis میگویند. در این بیماری مهره های ناحیه سینه ای تغییر شکل داده و موجب قوز میشوند. درد در این افراد در قسمت های بالایی ستون مهره است و با فعالیت بدنی شدیدتر میشود.

 

شکستگی استرسی ستون مهره Stress fracture of the spine

این بیماری که آنرا اسپوندیلولیز Spondylolysis هم میگویند میتواند موجب کمردرد در نوجوانان شود. ورزش هایی که در آنها کمر زیاد میچرخد یا به عقب زیاد خم میشود مانند ژیمناستیک شیرجه یا فوتبال میتواند زمینه را برای بروز این بیماری فراهم کند. این عارضه معمولاً در سنین بلوغ یعنی زمانی که بیمار رشد سریع بدنی و قدی پیدا میکند دیده میشود. درد معمولاً خفیف است و به باسن و ساق تیر میکشد. درد با فعالیت بدنی بیشتر شده و با استراحت کم میشود. این بیماران در حین راه رفتن قدم های کوچک برمیدارند.

سر خوردن مهره

به این عارضه اسپوندیلولیستزی Spondylolysthesis میگویند و به علت سر خوردن یک مهره کمری به سمت جلو روی مهره پایینی بوجود میاید. شایعترین محل آن، اتصال مهره های کمری به خاجی است یعنی معمولاً مهره پنجم کمری روی مهره اول خاجی یا ساکروم به سمت جلو سر میخورد. اگر این سر خوردن و به جلو آمدن مهره شدید باشد کانال نخاعی تنگ شده و به ریشه های عصبی فشار وارد میشود که این خود موجب علائم عصبی در نزد بیمار میگردد.

عفونت

 

در بچه های با سن کم عفونت دیسک Diskitis میتواند موجب کمردرد شود. عفونت مهره معمولاً در سنین 5-1 سالگی ایجاد میشود گرچه تا سنین نوجوانی هم دیده میشود. علائم این بیماری بصورت درد در پایین کمر و یا حتی شکم و خشکی ستون مهره است. لنگش در حین راه رفتن و امتناع بچه از راه رفتن از دیگر علائم بیماری است. وقتی بچه میخواهد از روی زمین چیزی را بردارد بجای خم شدن به جلو، دو زانو مینشیند و بدون خم کردن کمر جسم را گرفته و بلند میشود.

تومور

 

بندرت کمردرد میتواند به علت تومورهای استخوانی مثل استئوئید استئوما Osteoid osteoma ،استئوبلاستوما، گرانولوم ائوزینوفیلیک، کیست استخوانی آنوریسمی و تومورهای بدخیم مانند لوسمی باشد. این تومورها بیشتر در ستون مهره ای سینه ای و یا کمری هستند. در این بیماران درد همیشگی است و به مرور بیشتر میشود. هم در روز و هم در شب است و شدت آن معمولاً ارتباطی با فعالیت بدنی ندارد.

 

منبع:ایران  ارتوپد

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,
:: برچسب‌ها: ادامه مطلب ,



بازدید : 91684
نویسنده : فرهام

در رفتگی مادرزادی لگن در ناحیه مفصل ران که نام کامل آن ( Developmental Dysplasia of the Hip ( DDH است جزو بیماریهای مادرزادی است و در آن سر استخوان ران به درستی در داخل حفره استابولوم لگن قرار نگرفته است.

شدت در رفتگی مادرزادی لگن در ناحیه مفصل ران در افراد مختلف متفاوت است. در اکثر این افراد حفره استابولوم در دوران جنینی به درستی تشکیل نشده و شکل و یا عمق کافی را نداشته و نمیتواند سر استخوان ران را در خود نگه داری کند. در بعضی از افراد سر استخوان ران در بدو تولد کاملا خارج از حفره استابولوم است که به آن دررفتگی مادرزادی سر ران استخوان هم میگویند. در بعضی دیگر سر ران در حفره استابولوم هست ولی ناپایدار بوده و به آسانی از آن خارج و به آن داخل میشود. در بعضی از افراد هم لقی و ناپایداری مفصل ران با رشد بچه بیشتر میشود.

تمام نوزادان بلافاصله بعد از تولد باید توسط پزشک از لحاظ وجود این بیماری معاینه شوند و در صورت لزوم از روش های تصویر برداری مثل سونوگرافی یا رادیوگرافی برای بررسی بیشتر استفاده میشود.

 

علل دررفتگی مادرزادی لگن

 علت این بیماری به درستی شناخته شده نیست. بعضی از محققین معتقدند در  بعضی از جنین ها حفره استابولوم به درستی تشکیل نشده و عمق کافی برای نگه داشتن سر استخوان ران در درون خود را ندارد. بعضی دیگر هم عقیده دارند که شلی کپسول مفصل ران علت بروز این بیماری است.

در رفتگی مادرزادی لگن در بعضی خانواده ها بیشتر است. به نظر میرسد در جوامعی که نوزاد را قنداق میکنند شیوع این بیماری بیشتر بوده و در مناطقی که مادر بچه را در پشت کمر یا جلوی شکم خود آویزان میکند این بیماری شیوع کمتری دارد. این اختلاف احتمالا به علت نزدیک بودن و دور بودن رانهای  بچه در  دو نوع  متفاوت بستن و  حمل کردن وی است. 

 

ا                                      

 1676 31676 2 1676 4
 

در رفتگی مادرزادی لگن بیشتر مفصل ران چپ را گرفتار میکند. بیشتر در دختر ها دیده میشود (شیوع دررفتگی مادرزادی مفصل ران در دختران 9 برابر پسران است) و در نوزادانی که در شکم مادر در وضعیت برعکس معمول قرار گرفته اند (سر به طرف بالا و پا به پایین) بیشتر است. بیماری در نیمی از موارد دو طرفه است.

دررفتگی مادرزادی مفصل ران در موارد زیر هم بیشتر دیده میشود

  • فرزندان اول خانواده
  • نژاد سفید
  • وجود ناهنجاری های مادرزادی دیگر مانند تورتیکولی و یا پا چنبری (کلاب فوت)

وقتی سر استخوان ران نوزاد مدتی در خارج از حفره استابولوم میماند هم رشد سر و هم رشد حفره استابولوم دچار اختلال میشود. حفره استابولوم کوچک باقی میماند و عمق کافی هم پیدا نمیکند. سر استخوان ران هم کوچک مانده و خوب رشد نمیکند. گردن استخوان ران نازک مانده و تنه استخوان ران هم لاغر و کم قطر میشود.

این تغییرات نشان میدهند که رشد استخوان ها وقتی سیر طبیعی خود را طی میکند که آنها به درستی در کنار هم قرار داشته باشند. در کنار هم بودن است که رشد و تکامل مناسب را تضمین میکند.

تغییرات دیگری هم بتدریج در اندام کودک بوجود میاید. کپسول مفصل ران این بچه ها کلفت و ضخیم شده و عضلات اطراف مفصل ران بخصوص عضلات ادکتور (نزدیک کننده ران) و عضله ایلیوپسواس کوتاه میشوند. هر چه مدت زمان بیشتری از تولد نوزاد بگذرد و درمان به تاخیر بیفتد این تغییرات بیشتر شده و درمان بچه را مشکل تر میکند.

 

63 3
63 2

 در هر دو رادیوگرافی بالا دررفتگی مفصل ران دیده میشود. مشاهده میشود که سر کروی شکل استخوان ران در داخل حفره استابولوم قرار ندارد

در صورتی که بیماری زود تشخیص داده شده و سر استخوان ران در درون حفره استابولوم گذاشته شود رشد استخوان ها در دو طرف مفصل سیر طبیعی خود را باز یافته و در بسیاری اوقات عقب ماندگی خود را جبران میکنند ولی در صورتی که سر استخوان ران در بیرون استابولوم بماند هر چه سن بچه بیشتر میشود عقب ماندگی رشد مفصل و تغییر شکل آن بیشتر میشود.

این امر نشان میدهد که تشخیص ای بیماری و درمان آن هر چه زودتر باید شروع شود.

 

منبع:  ایران  ارتوپد 

 

ادرس مطب:  کرمانشاه پارکینگ  شهرداری خیابان  حاج محمد تقی  ساختمان  ابن  سینا  طبقه  اول تلفن:  08317212444

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 91525
نویسنده : فرهام

بیماری پرتس Perthes یکی از علل شایع لنگش در بچه ها بوده و علت آن اختلال موقت در خونرسانی سر استخوان ران در ناحیه لگن در دوران بچگی است. بیماری پرتس بیشتر در سنین 10-4 سالگی دیده میشود و شیوع آن در پسر ها پنج برابر دخترها است.

بیماری پرتس در 15-10 درصد موارد دوطرفه است یعنی هر دو مفصل ران را گرفتار میکند. البته در موارد دوطرفه معمولا شروع بیماری همزمان نیست و وقتی یک مفصل گرفتار میشود بعد از چند ماه یا یکسال ممکن است مفصل ران مقابل درگیر شود. بیماری پرتس از هر ده هزار کودک در یک نفر آنها بروز میکند.

نام کامل این بیماری لگ کالو پرتس Legg-Calve-Perthes است. این نام برگرفته از نام سه پزشک است که در سه نقطه متفاوت دنیا همزمان این بیماری را کشف کرده اند.

بیماری پرتس از علل شایع درد مفصل ران و لنگش در بچه ها و از علل شایع آرتروز و ساییدگی مفصل ران در بزرگسالان است.
 

 

سیر بیماری پرتس

همانطور که ذکر شد مشخصه اصلی بیماری پرتس قطع شدن خونرسانی به سر استخوان ران است. اینکه چرا این خونرسانی مختل میشود به درستی مشخص نیست ولی این اختلال در غالب اوقات گذرا است و بعد از مدتی خونرسانی مجدداً برقرار میشود.

 

  

 

سیر  بیماری پرتس به این نحو است که در ابتدا شدت آن کم است. بتدریج بیماری پیشرفت کرده و علائم بیمار بیشتر میشود. بعد از مدتی بیماری فروکش میکند و علائم بیماری هم کم میشود. این زمان از چند ماه تا حتی دو سال هم ممکن است ادامه یابد. پس بیماری چه با درمان و چه بدون درمان ابتدا سیر پیشرونده ای داشته و سپس فعالیت آن خودبخود متوقف میشود.

ممکن است خونرسانی به تمام سر استخوان ران قطع شود و یا گاهی فقط قسمتی از سر خونرسانی خود را از دست میدهد که در این موارد شدت بیماری کمتر است.

در بسیاری از اوقات دوره 2-1 ساله بیماری حتی بدون اینکه بیمار یا والدین او متوجه بیماری شوند طی شده و بهبود میابد ولی در تعدادی از بیماران در همین مدتی که سر استخوان ران دچار کاهش خونرسانی است ممکن است آثار جبران ناپذیری بوجود آید.

وقتی خونرسانی به سر استخوان ران مختل میشود، استخوان سختی خود را از دست داده و به اصطلاح نرم میشود. وارد شدن نیروی وزن تنه به این استخوان نرم شده موجب میشود که شکل سر استخوان ران و حتی گردن استخوان ران به تدریج تغییر کند و حالت گرد و کروی خود را از دست بدهد و اکثر مشکلاتی که برای بیمار بوجود میاید به علت همین تغییر شکل است.

 بعد از مدتی که از فعالیت بیماری گذشت، عروق خونی مجددا رشد کرده و به سر استخوان ران میرسند و در نتیجه فعالیت بیماری متوقف میشود. با برگشت خونرسانی به استخوان، سختی آن مجدداً به حال اولیه برمیگردد ولی اگر در این مدت شکل آن تغییر کرده باشد دوباره حالت گرد و کروی اولیه را بدست نخواهد آورد.

سر استخوان ران که شکل کروی خود را از دست داده است دیگر نمیتواند به راحتی در درون حفره استابولوم حرکت کند. نتیجه این است که بتدریج و با گذشت چند سال حرکت مفصل محدود شده و بتدریج عضلات ران لاغر شده و لنگش بوجود میاید و در نهایت مفصل تخریب شده و دچار استئوآرتریت یا آرتروز میشود. تمام کوشش هایی که پزشک معالج در درمان این بیماری انجام میدهد به این خاطر است که بعد از اینکه بیماری فروکش کرد سر استخوان ران تغییر شکلی پیدا نکرده باشد یا این تغییر شکل حداقل باشد.

 این بیماری در دختران کمتر دیده میشود ولی اگر دیده شود بسیار وسیعتر بوده و با آسیب بیشتر به سر ران همراه است و نتیجه درمان به خوبی نتایج درمان در پسران نیست. 

 

منبع:  ایران  ارتوپد 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 92020
نویسنده : فرهام
مهمترین علامت بیماری پرتس لنگش است و بیماری معمولا با لنگش شروع میشود. معمولا این نزدیکان بچه هستند که متوجه میشوند راه رفتن او تغییر کرده و وی در حین راه رفتن میلنگد و خود بچه متوجه آن نمیشود. این لنگش در بسیاری از اوقات بدون درد است.

گاهی بچه از درد ملایمی در ناحیه لگن یا کشاله ران یا ران و یا حتی زانو احساس ناراحتی میکند. درد زانو از نکات مهم بیماری پرتس بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. پس در هر بچه ای که از درد زانو ناراحت است پزشک معالج باید به فکر این بیماری هم باشد. در این بیماری گرچه منشا درد در مفصل ران است ولی به علت تداخل اثر اعصاب حس کننده درد در مفصل ران و زانو، درد مفصل ران ممکن است در زانو حس شود.

درد در موقعی که مفصل ران حرکت میکند بیشتر است پس شدت درد با فعالیت بدنی مانند دویدن و راه رفتن بیشتر میشود و در موقع استراحت کمتر میشود. نزدیکان بچه ممکن است متوجه شوند که بچه کمتر بازی میکند و بیشتر تمایل دارد بنشیند و کمتر راه برود.

علائم بیماری پرتس در طی چند ماه بتدریج ایجاد شده و شدیدتر میشوند. پس از چند ماه فعالیت بیماری کاهش پیدا میکند و در نتیجه بتدریج التهاب و درد کم کم از بین میرود. در بسیاری از اوقات پس از گذشت چند سال حتی لنگش هم خوب میشود.

اگر در یکی دو سالی که بیمار فعال است سر استخوان ران تغییر شکل پیدا نکند بیماری برای همیشه خوب شده و مشکلی در آینده برای بچه ایجاد نخواهد شد ولی در صورتیکه در این مدت شکل سر استخوان ران تغییر کند گرچه ممکن است بعد از گذشت چند سال از شروع بیماری درد و حتی لنگش بیمار از بین برود ولی سالها بعد یعنی در سنین حدود 40-30 سالگی ممکن است مفصل ران شروع به ساییدگی زودرس کرده و علائم درد و لنگش مجددا برگردند.

 

تشخیص بیماری پرتس چگونه است

برای تشخیص ابتدا پزشک با والدین بچه و خود وی صحبت کرده و اطلاعاتی از مشکلات وی بدست میاورد. سپس بیمار را معاینه میکند. در معاینه ممکن است حرکات مفصل ران بخصوص دور کردن ران و گاهی چرخش داخلی آن محدود و دردناک باشد. ران اندام تحتانی مبتلا ممکن است کمی لاغرتر از طرف سالم باشد.

 

80 3  
تغییر شکل شدید سر استخوان ران در بیماری پرتس         

تغییرات کم سر استخوان ران در بیماری پرتس

 

 

تشخیص این بیماری معمولا به توسط رادیوگرافی ساده داده میشود و در سیر بیماری معمولاً عکس برداری های متعددی برای مشخص شدن وضعیت پیشرفت بیماری از بیمار به عمل میاید. در رادیوگرافی ساده در ابتدا تغییر در تراکم قسمتی یا همه اپی فیز سر استخوان ران دیده میشود و پس از چند ماه ممکن است تغییر شکل استخوان سر دیده شود. پزشک معالج با رادیوگرافی های سریالی که از لگن بیمار انجام میدهد وضعیت استخوان سر ران را تحت نظر میگیرد و برحسب شدت درگیری سر، نوع درمان بیمار را انتخاب میکند.

منبع: ایران  ارتوپد 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 92137
نویسنده : فرهام

معمولا در بچه های کم سن و سال ( سنین حدود 6-2 سال) که در رادیوگرافی اولیه تغییرات شدید نیست درمان بیماری پرتس فقط به صورت تحت نظر داشتن بیمار است. در این بچه ها احتمال تغییر شکل سر استخوان ران کمتر از دیگر گروه های سنی است.

جدای از اینکه تصمیم پزشک تحت نظر نگه داشتن بیمار باشد و یا لازم شود وی را درمان کند کاهش درد بیمار و حفظ دامنه حرکتی بیمار اهمیت دارند.

معمولاً برای کاهش درد بیمار و التهاب مفصل از داروهای ضدالتهاب مثل بروفن بمدت چند ماه استفاده میشود.

ممکن است لازم باشد تا بیمار برای مدتی از عصای زیر بغل استفاده کند.

  وسعت نکروز سر استخوان ران از معیارهای مهم تصمیم گیری برای درمان است

در مواردی که محدودیت حرکتی در مفصل ران وجود داشته باشد، ممکن است دوره کوتاهی استراحت و کشش اندام و یا یک دوره فیزیوتراپی مفید باشد. در فیزیوتراپی حرکات ساده ای به کودک و والدین او آموزش داده میشود تا دامنه حرکتی مفصل بهتر شود. به این صورت که

  • بچه به پشت میخوابد و زانوها را خم کرده در حالی که کف هر دو پا روی زمین است. والدین او زانوهایش را با کف دست میگیرند. بچه سعی میکند بصورت فعال زانوهایش را به هم نزدیک کرده و از هم دور کند و والدین او سعی میکنند در این حرکات به او کمک کنند.
  • بچه به پشت میخوابد و پاهایش را صاف و مستقیم روی زمین نگه میدارد و سعی میکند کل اندام پایینی خود را به داخل و خارج بچرخاند.

 

این نرمش ها باید بصورت روزانه و هر روز چند بار با نظارت سرپرست کودک انجام شوند تا دامنه حرکتی مفصل در محدوده قابل قبولی باقی بماند.

درمان پرتس بصورت نگه داشتن سر استخوان ران در درون حفره استابولوم Containment به دو روش غیر جراحی و جراحی انجام میشود.در  روش  غیر  جراحی استفاده  از  بریس  جهت  نگهداشتن  سر  استخوان ران  در  داخل استابولوم میباشد. 

 

بریس اسکاتیش رایت جهت بیماران  لگ پرتز 

 نتیجه درمانی در این دو روش تقریبا یکسان بوده و تفاوت عمده ای با هم ندارند ولی به علت اینکه روش درمان جراحی برای بیمار راحت تر و قابل قبول تر است امروزه درمان اکثر این بیماران (در صورتیکه نیاز به درمان داشته باشند) با استفاده از عمل جراحی انجام میشود. 

 

منبع:ایران ارتوپد 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 91484
نویسنده : فرهام
اسپوندیلولیستزی Spondylolysthesis به معنای سر خوردن یک مهره به سمت جلو روی مهره پایینی است. شایعترین محل بروز آن محل اتصال مهره های کمری به خاجی است یعنی معمولاً مهره پنجم کمری روی مهره اول خاجی یا ساکروم به سمت جلو سر میخورد. اگر این سر خوردن و به جلو آمدن مهره شدید باشد کانال نخاعی تنگ شده و به ریشه های عصبی فشار وارد میشود که این خود موجب بروز علائم عصبی در بیمار میگردد.

 

 

 

اسپوندیلولیستزی یا سر خوردن مهره چه انواعی دارد

 اسپوندیلولیستزی دو نوع عمده دارد

   

 

سر خوردگی مهره ناشی از پیری Degenerative spondylolysthesis

 

 

شروع این بیماری با پیر شدن دیسک بین مهره ای است. با افزایش سن دیسک بین مهره ای محتوای آب خود را از دست داده و چروکیده و کوچک میشود. کاهش ارتفاع دیسک موجب میشود مهره ها به یکدیگر نزدیک تر شوند و این نزدیک شدن مهره ها به هم، فشار بیشتری به مفاصل بین مهره ها وارد میکند. نتیجه آن سائیدگی مفصل بین مهره ای است.

بر اثر این سائیدگی، مفصل و لیگامان هایی که مهره را سرجایش نگه میدارند ضعیف میشوند. این ضعف همراه با مشکلاتی که در دیسک ایجاد شده است موجب سر خوردن مهره بالایی روی مهره پایینی میشود. سر خوردن مهره موجب تنگ شدن کانال نخاعی و تنگ شدن محلی است که از آنجا ریشه های عصبی از بین دو مهره خارج میشوند. این عارضه در خانم ها و در سنین بالای 50 سال بیشتر است.

 

 

سر خوردگی اسپوندیلولیتیک Spondylolytic spondylolysthesis

 

 

     

 

قسمتی از مهره به نام قسمت بین مفصلی Pars interarticularis شکسته میشود. 

 

 این شکستگی معمولاً در زمان نوجوانی ایجاد شده ولی فرد متوجه آن نمیشود. سپس در سنین بالاتر که دیسک بین مهره ای کم کم محتوای آب خود را از دست داده و چروکیده میشود فشار بیشتری به این قسمت وارد شده و موجب میشود کاملاً از هم باز شود. نتیجه آن سر خوردن مهره است.

این عارضه بیشتر در مردان میانسال دیده میشود. چون در این نوع سر خوردگی، فقط قسمت تنه مهره به جلو سر میخورد و قسمت های پشتی مهره سر جایشان باقی میمانند محلی که از آنجا ریشه های عصبی از بین دو مهره خارج میشوند تنگ نشده و عصب تحت فشار قرار نمیگیرد.

 

 

 

 

علائم اسپوندیلولیستزی یا سر خوردن مهره چیست

 در نوع اول که ناشی از پیری است بیمار دچار کمردرد است و علائم ناشی از فشار روی ریشه عصبی مانند درد در باسن و اندام تحتانی، احساس گزگز و بیحسی در اندام تحتانی و ضعف در پاها دارد. در این بیماران خم شدن به جلو و نشستن موجب کاهش علائم عصبی میشود چون فضایی که ریشه عصبی از آن خارج میشود را بازتر کرده و فشار روی عصب کاهش میابد. مهم ترین شکایت بیمار در اسپوندیلولیستزی نوع دوم کمردرد است که گاهی به اندام تحتانی انتشار میابد.

منبع:ایران ارتوپد 

 
منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



بازدید : 91553
نویسنده : فرهام

سل ستون مهره شایعترین سل استخوان و مفاصل بدن است بطوریکه نیمی از موارد ابتلاء سیستم اسکلتی بدن انسان به سل بصورت بروز این عفونت در ستون فقرات است.

 

سل چگونه ستون مهره را گرفتار میکند

در ستون فقرات شایعترین محل ابتلا به سل مهره های سینه ای و بعد از آن مهره های کمری است. عفونت سلی در ستون مهره معمولا بصورت درگیری چند مهره است. مهره های گرفتار معمولا در مجاورت هم قرار دارند ولی میتوانند با هم فاصله هم داشته و در بین آنها مهره سالم وجود داشته باشد. در مواردی ابتلا به سل ستون مهره همراه با عفونت سلی در مفاصل دیگر بدن است.

در سل ستون مهره معمولا دیسک بین مهره ای کمتر آسیب میبیند ولی گرفتاری اصلی در جسم مهره است. باسیل سل علاقه خاصی به تخریب یک سوم جلویی جسم مهره دارد. عفونت از پشت لیگامان طولی قدامی به بالا و پایین گسترش یافته و مهره های مجاور را هم درگیر میکند. با تخریب ثلث جلویی چند مهره مجاور و کاهش ارتفاع مهره های مبتلا در قسمت جلو، ستون مهره در قسمت مبتلا شده به سمت جلو تقعر پیدا کرده که موجب کیفوز میشود.

 

علائم سل ستون مهره

شروع علائم سل ستون مهره تدریجی است. معمولا علائم عمومی بصورت تب (که بیشتر در عصر است) و تعریق شبانه وجود دارد. بی اشتهایی، کاهش وزن، احساس ضعف و خستگی از دیگر علائم عمومی بیماری هستند.

مهمترین علائم موضعی ابتلا ستون مهره به سل عبارتند از

  • احساس درد بر روی مهره های گرفتار که با حرکت ستون مهره بیشتر شده و همراه با محدودیت حرکتی است. شدت درد در شب بیشتر میشود و ممکن است بیمار را از خواب بیدار کند. در بر روی مهره های گرفتار با فشار به آن ناحیه بیشتر میشود.
  • کیفوز و قوز که در مواردی همراه با انحراف جانبی ستون مهره بصورت اسکولیوز است
  • ترشح چرکی در اطراف ستون مهره
  • در مراحل پیشرفته بیماری تحت فشار قرار گرفتن نخاع با مهره تغییر شکل داده یا به توسط آبسه سلی در اطراف نخاع و بدنبال آن فلج اندام های تحتانی ( پاراپلژی) که ممکن است با اختلال در دفع ادرار و مدفوع همراه باشد.

 

تشخیص سل ستون مهره

در آزمایشات خون معمولا بیمار کم خونی و گاهی بالا رفتن ESR را نشان میدهد.
ممکن است تست پوستی سل (تست مانتو) مثبت باشد.

در رادیوگرافی ستون مهره در ابتدا کم شدن تراکم استخوان، کم شدن ارتفاع مهره های گرفتار در قسمت جلو، کم شدن ارتفاع دیسک بین مهره ای دیده میشود و در مراحل پیشرفته بیماری مهره ها به هم جوش میخورند.
تشخیص قطعی سل ستون مهره با کشف باسیل سل در بافت های آلوده است.

 

درمان سل ستون فقرات

اساس درمان سل ستون مهره درمان دارویی با آنتی بیوتیک های ضد باسیل سل همراه با عمل جراحی است. در عمل جراحی بافت های مرده خارج شده و مهره های گرفتار به هم جوش داده میشوند. عمل جراحی بخصوص در بیمارانی که دچار علائم عصبی شده اند و یا در کسانی که به علت تخریب چند مهره مجاور دچار کیفوز شدید شده اند انجام میشود. 

 

منبع: ایران ارتوپد 

منتظرنظرات وپیشنهادات وانتقادات شماهستم

:: موضوعات مرتبط: پزشکی وسلامت , ,



صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد